141
Heródoto, III, 50-53.
142
Cfr. últimamente Bunker, Mother-murder in Myth and Legend, en Psychoan. Quart., XIII, 1944, 198-207; Friedman-Gassel, Orestes, ibíd., XX, 1951, 423-433; Dracoulidès, La généalogie des Atrides et l'aventure d'Oreste, en Psyché, VIII, 1953, 32-34; Rein, Orestes and Electra in Greek Literature, en Amer. Imago, XI, 1954, 33-50; Veszy-Wagner, Orestes the Delinquent: The Inevitability of Parricide, ibíd., XVIII, 1961, 371-381; Fingarette, Orestes: Paradigm Hero and Central Motif ol Contemporary Ego Psychology, en Psychoan. Rev., L, 1963, 437-461; Slater, O. C.; Green, O. C.; Toplin, Aeschylus' «Oresteia»: A Cure in Fifth Century Athens, en Journ. Amer. Psychoan. Ass., XVII, 1969, 511-527.
143
Dugit, Oreste et Hamlet, en Ann. Enseign. Sup. Gren., 1889, 143 ss.; Murray, Hamlet and Orestes, en Classical Tradition in Poetry, Oxford, 1927, 205-240; señorita Anderson, The Insanity of the Hero-an Intrinsic Detail of the Orestes Vendetta, en Trans. Proc. Am. Philol. Ass., LVIII, 1927, 43-62; Uscatescu, Eschilo, l'«Orestea» e la tradizione drammatica occidentale, com. inéd. pres. al VI Congreso Internacional del Drama Antiguo, Siracusa, 1977.
144
Me refiero, claro está, a Un hombre que se parecía a Orestes, Barcelona, 1969, tan bellamente estudiada por Rabanal, El mito de Orestes en la novela del gallego A. Cunqueiro, en Cuad. Est. Gall., XXIX, 1974-1975, 203-218.
145
Kott en un capítulo de The Eating of the Gods: An Interpretation of Greek Tragedy, Nueva York, 19733, reproducido, con el título Orestes, Elektra, Hamlet, en Erzgräber, O. C., 516-545.
146
V, 1, 244.
147
So frowned he once, when in an angry parle / He smote the sledded Polacks on the ice (I, 1, 62-63).
148
Cfr. Saussure, Le complexe de Jocaste, en Int. Zeitschr. Psychoan., VI, 1920, 118-122; Stewart, Jocasta's Crimes, en Int. Journ. Psycho-an., XLII, 1961, 424-430; Besdine, The Jocasta Complex, Mothering and Genius, en Psychoan. Rev., LV, 1968, 259-277 y 574-600; The Jocasta Complex, Mothering and Woman Geniuses, ibíd., LVIII, 1971, 51-74 (con estudio, entre otros, de los casos no sólo de Shakespeare y Proust, sino también de Miguel Ángel, Marlowe, Goethe, Heine, Balzac, Dostoievski, Sartre).
149
IV, 7, 11-12.
150
III, 2, 107-108.