Selecciona una palabra y presiona la tecla d para obtener su definición.
 

151

Stephen Ullman, Language and Style (Oxford, 1964), p. 189.

 

152

Cf. ibid., p. 195.

 

153

The Miau Manuscript of Benito Pérez Galdós (Berkceley and Los Angeles, 1964), pp. 100-102.

 

154

«La palabra hablada y Fortunata y Jacinta», NRFH, XV 1961, pp. 542-560.

 

155

As Carlos Blanco Aguinaga has observed, Isabel is shown to us first in her commercial capacity, the account of her family taking second place in the narration. See «On 'The Birth of Fortunata'», Anales Galdosianos (Pittsburg), III (1968), p. 23.

 

156

«Impenetrability»: a classical property of matter. A physics colleague tells me that this «law» is not tenable in post-atomic physics.

«Bíblico rebaño»: The Editors, in a letter, find a specific reminiscence for this phrase in Genesis: God's command to Adam and Eve to «increase and multiply and fill the earth.» If this is so, the phrase could be construed in a favourable light.

 

157

Stephen Gilman, commenting on this passage remarks on «the grotesque mixture of material and spiritual values which characterizes the society of Galdosian Madrid».- «The Birth of Fortunata», Anales Galdosianos (Pittsburg), I (1966), p. 72. His main interest, however, is the fertility theme in the first part of the «Hail Mary.»

 

158

«The Novel as a Genre», p. 25 in The Theory of the Novel (New York and London, 1967), a collection of essays ed, by Philip Stevick.

 

159

Sherman Eoff, in The Novels of Pérez Galdós (1954), p. 51, refers briefly to Tristana's conversion as «a vain search for a substitute source of contentment in the form of lo ideal». Pardo Bazán (Polémicas y estudios literarios, Madrid, n.d., p. 244) expresses the following opinion: «Si esta idea -que en Tristana aparece embrionaria y confusa, al través de una niebla, como si el novelista no se diese cuenta clara de la gran fuerza dramática que puede encerrar-, se destacase con la precisión y vitalidad que ostentaba el asunto interno de El amigo Manso y los caracteres de Fortunata y Jacinta, Tristana sería quizá la mejor novela de Galdós». Among the other critics of Galdós Tristana receives short shrift, or none, with the exception of Joaquín Casalduero, Vida y obra de Galdós (1843-1920), who aptly summarizes the theme of the novel as «el fracaso impuesto por la naturaleza a una muchacha que intenta independizarse del hombre» (2a. ed., p. 104).

 

160

In «La sociedad presente como materia novelable», his «discurso de ingreso» read before the Real Academia Española in 1897, Galdós thus summarizes his view of the novel: «Imagen de la vida es la Novela, y el arte de componerla estriba en reproducir los caracteres humanos, las pasiones, las debilidades, lo grande y lo pequeño, las almas y las fisonomías, todo lo espiritual y lo físico que nos constituye y nos rodea...»