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201

Op. cit., p. 1120.

 

202

Op. cit., p. 521.

 

203

Clarín disagreed with Doña Emilia: «La señora Pardo Bazán ve no sé qué esbozos de gran novela, que no llega a escribirse, y cuyo asunto sería la esclavitud moral de la mujer. No creo que Tristana represente tal cosa». (Op. cit., p. 252.)

 

204

For an examination of the relationship of Galdós to this work see: Roberto G. Sánchez, «García Lorca y la literatura del siglo XIX: Apuntes sobre Doña Rosita la soltera», Ínsula, N.º 290.

 

205

Emilio Miró suggests a relationship of this maxim to the novel but in an entirely different sense. (Op. cit., p. 520.)

 

206

«La significación de La loca de la casa», Estudios galdosianos, (Zaragoza, 1953), pp. 41-81.

 

207

Ibid., pp. 64, 66, 72.

 

208

Karl Christian Friedrich Krause, Ideal de la humanidad para la vida, con introducción y comentarios por Don Julián Sanz del Río, (Madrid, 1871), pp. 95, 58, 94. If in Realidad it is the man who invites woman to join him in a higher plane of the spirit, in La loca de la casa it is the other way around: Victoria rescues Cruz from a lower level of self-realization. In Tristana both man and woman are lost in selfish pursuits.

 

209

Op. cit.

 

210

Roberto G. Sánchez, «El sistema dialogal en algunas novelas de Galdós», Cuadernos Hispanoamericanos, Nº 235, pp. 155-67.

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