Selecciona una palabra y presiona la tecla d para obtener su definición.
Indice


 

21

CE also, as representing an awareness of «colonialist» attitudes: Don Inocencio's charge in Chapter V, «señor don José está usted autorizado para todo, incluso para decirnos que somos poco menos que cafres» (99); the pictures on Doña Perfecta's wall of the Conquest of Mexico (100); and Pepe Rey's accusation that the «orbajosenses» live «como los beduinos, tomando el sol» (144).

 

22

Jones's baffling declaration that the ending -as clear as any in Spanish literature- is «cryptic» can be explained by Jones's thesis, to my mind erroneous, that the revisions in Chapter XXXII amount to a plea for moderation and compromise.

 

23

See 105, 205 for negative uses of «misticismo», «mística». Note also the contemptuous reference in Un voluntario realista (written in early 1878) to «las honduras mareantes de la mística» (199).

 

24

Blanquat erroneously believes that Doña Perfecta is referring to divine punishment. Blanquat quotes from El Siglo Futuro (April 1876) on a plague of grasshoppers: «¿No le parece que una plaga tan terrible, y hasta ahora irremediable, tiene todas las notas características de un castigo del cielo?» (65).

 

25

Rosario is obviously compromised by her meetings at night with Pepe Rey. The text does not indicate whether the dishonor lies solely in the meetings or whether, as Don Inocencio and Caballuco apparently believe, Rosario had lost her virginity to Rey.

 

26

See Cardwell (1971) for a perceptive refutation of the traditional viewpoint.

 

27

Galdós (159); «Perspectives» (26-27, 36-37); «Shipwreck» («passim»). In Marianela Galdós indicates the ambiguous nature of so-called advances of science and «progress».

 

28

Revista de España 57 (1870): 162-71. Véase Montesinos (27-35). No deja de ser irónico que La desheredada sea, en cierta medida, como Andreu ha señalado (La Cruz, Galdós), una parodia de la literatura de folletín.

 

29

Sobre este tema tan importante, todavía no explorado definitivamente, hay una nutrida bibliografía, de la cual sólo citaré algunos ejemplos en el curso de este ensayo.

 

30

La sombra (70-72 [1871]), El audaz (79-90 [1871]), Doña Perfecta (primera versión; 19598 [1876]). Para una descripción comprensiva de la Revista de España, véase Ballantyne.

Indice