Selecciona una palabra y presiona la tecla d para obtener su definición.
Indice


 

211

S/Z, pp. 20-21.

 

212

In French:

Lorsque le curé de la paroisse vint l'administrer, ses yeux, morts en apparance depuis quelques heures, se ranimèrent à la vue de la croix, des chandeliers, du benitier d'argent qu'il regarda fixement, et sa loupe remua pour la dernière fois. Lorsque le prêtre lui approcha des lèvres le crucifix en vermeil pour lui faire baiser le Christ, el fit un épouvantable geste pour le saisir et ce dernier effort lui coûta la vie, il appela Eugénie, qu'il ne voyait pas quoi-qu'elle fût agenouillée devant lui et qu'elle baignât de ses larmes une main déjà froide.

-Mon père, bénissez-moi? -demanda-t-elle.

-Aie bien soin de tout. Tu me rendras compte de ça lá-bas, dit-il en prouvant par cette dernière parole que le christianisme doit être la religion des avares.


Eugénie Grandet, p. 224.                


 

213

Fiction and the Shape of Belief, p. 66.

 

214

(Madrid: Gredos, 1970).

 

215

The Novels of Pérez Galdós: The Concept of Life as Dynamic Process (St. Louis: Washington University Studies, 1954), p. 39.

 

216

Phenomenology and Literature (West Lafayette, Indiana: Purdue Univ. Press, 1977), p. 145.

 

217

An example would be what might be called «the repulsive kiss of perverted passion» which is given portentous prominence in any number of novels (e.g., at the ends of both Alas' La Regenta and Blasco Ibáñez' Cañas y barro, and in Frank Norris' McTeague).

 

218

Galdós' notes about his plans for San Pedro (see the Weber article referred to in footnote 4) reveal that he considered relating Torquemada's drunken state on the wedding night to the abnormality of the son who was to be born. This would have been still another Zolaism. (The presence of the detail in the notes is further external evidence that the volumes leading up to San Pedro were also already sketched in 1889. Internal evidence in Hoguera that points forward to Volumes II and III may be found in the long passage in Chapter 2 concerning Torquemada's social metamorphosis, material that has no bearing on the thematic concerns of Volume I).

 

219

A comparison of this last passage (San Pedro, I, 15) and the final page of Zola's Nana is instructive.

 

220

Walter J. Pattison, Benito Pérez Galdós (New York: Twayne, 1975), pp. 105-06.

Indice