Selecciona una palabra y presiona la tecla d para obtener su definición.
Indice


 

81

See Part I, chapter II of Sartre's L'Etre el le Néant for a more detailed description of «mauvaise foi».

 

82

Similarly, in La de Bringas, before solliciting money from Pez, Rosalía «echó un vistazo en el espejo a su aspecto personal que era inmejorable» (Benito Pérez Galdós, La de Bringas [Madrid: Perlado, Paez y Compañía, 1906], p. 249). Fortunata likewise composes a decorous appearance for the priest Nicolás Rubín: «y mirándose al espejo, aprobó su perfecta facha de mujer honesta» (Fortunata y Jacinta, p. 288). When she decides to enter the convent of the Micaelas, «Fortunata cogió una toalla, y echándosela por la cabeza se fue a mirar al espejo» (p. 298) to judge her effect as a nun. Ironically, in the convent, «como ella esperaba y deseaba, pusiéronle una toca blanca; mas no había en el convento espejos en que mirar si caía bien o mal» (p. 317).

 

83

A striking example of this use of the mirror is found in the final rupture scene between Fortunata and Juanito Santa Cruz in Fortunata y Jacinta. When Fortunata accuses the absent Jacinta of adultery, Juanito turns on his unhappy mistress Fortunata, belittling their relationship and exalting his wife's virtues: «[...] veo lo miserable que soy al lado suyo; tú eres el espejo en que miro mi conciencia, y te aseguro que me veo horrible» (p. 645).

 

84

See J. J. Alfieri, «The Double Image of Avarice in Galdós' Novels», Hispania, vol. 46, núm. 4 (1963), p. 722. and Arthur Terry, «Lo prohibido: Unreliable Narrator and Untruthful Technique». Galdós Studies, J. E. Varey, ed. (London: Tamesis Books Limited, 1970), p. 70.

 

85

Alfieri, p. 722.

 

86

Page references are to the 1st edition of Fortunata y Jacinta. Roman numerals refer to the volume no., Arabic numerals to the page no. in that volume. The accentuation has been modernised. The Obras completas location (Vol. V, Madrid, 1950) is also given.

 

87

«The Birth of Fortunata», Anales Galdosiamos, I, 1966, p. 72.

 

88

L'Evolution spirituelle de Pérez Galdós, París, n. d., p. 20.

 

89

The Form of Victorian Fiction, Notre Dame and London, 1968, p. 96.

 

90

Vida y obra de Galdós (1843-1920), 3ª ed. ampliada, Madrid, 1970, p. 93.

Indice