|
Ab son
germá, lo comte de Cerdanya, |
|
|
|
com áliga que á
l'áliga acompanya, |
|
|
|
devalla Tallaferro de Canigó
un matí; |
|
|
|
ve ab son fill de caçar en
la boscuria, |
|
|
|
quant al sentirhi mística
canturia |
5 |
|
|
se n'entra al hermitatge devot de
Sant Martí. |
|
|
|
|
Lo Sant, desde'l
cavall, vestit de malla, |
|
|
|
encés d'amor, d'un colp
d'espasa talla, |
|
|
|
per abrigar á un pobre, son
ribetat mantell; |
|
|
|
Gentil, l'aligó tendre, sa
armadura |
10 |
|
|
contempla, y, ab coratge que no
dura: |
|
|
|
-Mon pare, -diu,- voldría
ser cavaller com ell. |
|
|
|
—10→ |
|
¿No he
feta ab vos contra Almanzor la guerra? |
|
|
|
M' ha vist l'espatlla l'enemich? La
terra |
|
|
|
no reguí jo ab sanch meva y
ab sanch de sarrahins? |
15 |
|
|
Per qué l'elm y l'escut que
á tants donareu, |
|
|
|
á mi, á mi sol, fill
vostre, me'l negareu? |
|
|
|
No infantan ja les mares guerrers y
paladins? |
|
|
|
|
-Fill, hereu de
ma gloria y mon llinatge, |
|
|
|
ta petició m'agrada y ton
llenguatge; |
20 |
|
|
demana si á ton oncle li
plauhen com á mi. |
|
|
|
-Es hora tanmateix, -diu l'altre
comte,- |
|
|
|
puix no es ja cavaller, que'n
sía prompte; |
|
|
|
que vetlle anit les armes, jo l'en
faré al matí.- |
|
|
|
|
Com dintre'l
rusch murmuriosa abella, |
25 |
|
|
Gentil á orar se queda en la
capella, |
|
|
|
acompanyat dels comtes, de patges y
escuders; |
|
|
|
en la tarima del altar se
postra |
|
|
|
contemplant al sant bisbe que s'hi
mostra, |
|
|
|
que fou abans que bisbe mirall de
cavallers. |
30 |
|
|
|
La llum de l'alba
al peu de l'ara'l troba, |
|
|
|
com un colom vestit ab blanca
roba, |
|
|
|
regalantse ab l'aroma de cristians
concells, |
|
|
—11→ |
|
sanitosos concells que, abans de
gayre, |
|
|
|
com papallones volarán en
l'ayre; |
35 |
|
|
mes ¡ay! son cor novici
també volant ab ells. |
|
|
|
|
-Per Deu batalla,
-l'hermitá li crida,- |
|
|
|
estima son honor més que ta
vida, |
|
|
|
com ploma ta arma escriga per tot
la santa lley; |
|
|
|
sías sempre capçal de
l'ignocencia, |
40 |
|
|
si't dobla un vent, que
sía'l de clemencia: |
|
|
|
escut sías pe'l poble y
espasa per ton rey.- |
|
|
|
|
Deixa
després la blanca vestidura |
|
|
|
y li donan á peces
l'armadura, |
|
|
|
damunt lo camisol lo platejat
perpunt, |
45 |
|
|
abriga ab lo capmall sa testa
bella, |
|
|
|
son cos gallart y fort ab la
rodella |
|
|
|
que du les Quatre Barres y un sol
ixent damunt. |
|
|
|
|
Guifre, son
oncle,'ls esperons li posa, |
|
|
|
fent una creu en son genoll, que
arrosa |
50 |
|
|
ab una encesa llágrima;
l'espasa empunya aprés, |
|
|
|
que á un raig de sol lluheix
damunt de l'ara, |
|
|
|
y á Gentil per cenyirla se
prepara, |
|
|
|
del puny á la creuhera
fentli donar un bes. |
|
|
|
—12→ |
|
Tres colps ab
ella sobre'l dors li dona, |
55 |
|
|
derrera injuria que'l guerrer
perdona, |
|
|
|
mentres li diu l'asceta: -l'espasa
es una creu; |
|
|
|
batalla y vènç com
Jesucrist ab ella, |
|
|
|
ama de cor aqueixa esposa
bella, |
|
|
|
que no l'arranquen vida ni mort del
costat teu.- |
60 |
|
|
|
La hermita es com
un ou atapahida |
|
|
|
de vells, donzelles y minyons que
hi crida |
|
|
|
de la sonora esquella lo tritllejar
festiu; |
|
|
|
apar que hi entren d'aquells cims y
planes |
|
|
|
ab lo jovent totes les flors
boscanes, |
65 |
|
|
sols per besar les plantes al Sant
que aquí'ls somriu. |
|
|
|
|
Culliren á
faldades les donzelles |
|
|
|
pèsols d'olor, violes y
roselles, |
|
|
|
y al veure dins lo temple lo
cavaller Gentil, |
|
|
|
entre ell y Sant Martí les
comparteixen |
70 |
|
|
y á ruixades al front les hi
espargeixen, |
|
|
|
com en lo front dels arbres
fruyters lo mes d'abril. |
|
|
|
|
Avuy s'escau
l'aplech á l'hermitatge: |
|
|
|
endiumenjats hi van en
romiatge |
|
|
|
pagesos y artigayres, pastors y
cavallers, |
75 |
|
—13→ |
|
y á Sant Martí
quiscun un dó demana, |
|
|
|
un dó que'ls concedeix de
bona gana, |
|
|
|
als camps bones anyades, infants
á ses mullers. |
|
|
|
|
Les nines y
donzells no pregan gayre, |
|
|
|
que'ls tempta, umplint de
melodíes l'ayre, |
80 |
|
|
la verda cornamusa que s'infla sota
un pi; |
|
|
|
lo floviol espignador refila |
|
|
|
y al floret de donzelles que
desfila |
|
|
|
marcant va la cadencia lo colp del
tamborí. |
|
|
|
|
Los passarells ne
tenen gelosía |
85 |
|
|
y trenan ses cansons ab
l'armonía; |
|
|
|
la tórtora hi barreja son
plor anyoradíç; |
|
|
|
piteja lo pinsá, canta
l'alosa |
|
|
|
y, eco del cel, lo rossinyol hi
glosa |
|
|
|
angèliques paçades
que ha après al paradís. |
90 |
|
|
|
Hi barreja sa
música ò sa nota |
|
|
|
de l'aygua'l rajolí, la que
degota |
|
|
|
dels arbres á la prada, com
perla en un mantell; |
|
|
|
los tells que'l bes de l'ayre fa
remoure |
|
|
|
flors nevades y rosses deixan
ploure, |
95 |
|
|
que cullen á trench d'alba
les nines de Castell. |
|
|
|
—14→ |
|
Prop d'ahont se
cabdella y descabdella |
|
|
|
lo contrapás, sota una
arcada vella, |
|
|
|
la Font del Comte raja del cor d'un
bosch joliu, |
|
|
|
los trèmols, albes y
lladerns que abeura |
100 |
|
|
ombra li fan d'un cortinatge
d'eura |
|
|
|
que atraveçar no poden los
raigs del sol d'estiu. |
|
|
|
|
Los dos comtes
s'asseuhen en la molsa, |
|
|
|
lligats pe'ls sons y melodía
dolça: |
|
|
|
Gentil plantat á l'ombra se
queda d'un euró, |
105 |
|
|
mirant als qui la música
destría |
|
|
|
y encadena uns ab altres
l'armonía, |
|
|
|
com lliga les idees ardenta
inspiració. |
|
|
|
|
Encaixan los
fadrins ab les donzelles, |
|
|
|
les parelles galants ab les
parelles, |
110 |
|
|
flors que l'amor enfila per
férsen un collar: |
|
|
|
quant la viventa roda es
acabada, |
|
|
|
suau, majestuosa,
acompaçada, |
|
|
|
al ayre de la música
comença de rodar. |
|
|
|
|
Al centre de la
roda armoniosa |
115 |
|
|
de les nines somriu la més
hermosa, |
|
|
|
coronat de violes de bosch son
front seré. |
|
|
—15→ |
|
Gentil prou la coneix, puix se
somriuhen, |
|
|
|
com dues flors que al mateix arbre
viuhen |
|
|
|
de la mateixa saba d'amor que les
sosté. |
120 |
|
|
|
Ple d' oracions
son llabi que sospira, |
|
|
|
l'hermitá piadós
á Gentil mira |
|
|
|
desde'l portal del temple, rosats
sos ulls en plor, |
|
|
|
y girantse al sagrari del
Altíssim: |
|
|
|
-Salvaulo, -diu,- ¡oh Pare
amorosíssim! |
125 |
|
|
les filles de la terra vos
robarán son cor.- |
|
|
|
|
Lo floviol que
plora y que senglota |
|
|
|
de prompte puja á sa
més alta nota; |
|
|
|
com rusch al trench de día
la danga se remou, |
|
|
|
s'enllesteixen los sons en ses
escales, |
130 |
|
|
los peus dels sardanistes prenen
ales |
|
|
|
y al sol de l'alegría tota
ánima's desclou. |
|
|
|
|
Aixís les
hores en ses dances belles |
|
|
|
lo ritme van seguint de les
estrelles |
|
|
|
que en giravolta eterna rodejan la
polar; |
135 |
|
|
mes canta'l gall y dançan
més alegres |
|
|
|
y, d'ombra alçant los
cortinatges negres, |
|
|
|
ab cants d'albada ajudan la terra
á desvetllar. |
|
|
|
—16→ |
|
Al desencadenarse
la sardana, |
|
|
|
com enfilall de perles que
s'esgrana, |
140 |
|
|
ne surt també Griselda, la
rosa del ramell, |
|
|
|
ab gentilesa arranca de sa
testa |
|
|
|
la corona de reyna de la festa |
|
|
|
y en mans corre á posarla
del cavaller novell. |
|
|
|
|
Mes queda, al
arribarhi, entrebancada |
145 |
|
|
de Tallaferro ab la terrible
ullada, |
|
|
|
que sens paraules diuli cruel:
-Donchs ahònt vas?- |
|
|
|
La corona li cau al oferirla |
|
|
|
y, al abaixarse'l jove per
cullirla, |
|
|
|
ab veu de tro li crida son pare:
-Donchs què fas? |
150 |
|
|
|
Què
té que veure ab tu aqueixa pastora? |
|
|
|
-Pare, -respon,- es del meu cor
senyora: |
|
|
|
cullint gerts y maduixes un
día la encontrí; |
|
|
|
ull-presos un del altre,'ns
estimarem; |
|
|
|
la promesa d'amor ab que'ns
lligarem, |
155 |
|
|
so cavaller, si's trenca, no's
trencará per mi. |
|
|
|
|
-Donchs de ton
cor esborra aqueixa imatge |
|
|
|
ò't tornaré de
cavaller á patge, |
|
|
|
les armes arrancante que no
sabrás honrar.- |
|
|
—17→ |
|
Gentil resta esblaymat; apar un
roure |
160 |
|
|
que'l llamp acaba de ferir y
ploure |
|
|
|
veu á sos peus ses branques,
son front descoronar. |
|
|
|
|
Avergonyida, ella
s'adossa á un arbre; |
|
|
|
per estátua pendríala
de marbre |
|
|
|
qui no vejés ses
llágrimes rajar com una dèu. |
165 |
|
|
No ho veu la gent del ball ni se'n
adona; |
|
|
|
á qui dança
joyós ¿què se li'n adona; |
|
|
|
de la margaridoya que aixafa sota'l
peu? |
|
|
|
|
Far
grandiós que un promontori amaga, |
|
|
|
derrera'l Pirineu lo sol
s'apaga, |
170 |
|
|
y'ls ulls d'alguna estrella se
veuhen llambregar; |
|
|
|
no tan brillants ni tan amunt com
elles |
|
|
|
se oviran en lo bosch altres
estrelles |
|
|
|
y s'ou un cant de cèltica
tonada ressonar. |
|
|
|
|
Del bosch de
Canigó son los fallayres2 |
175 |
|
|
que dançan, fent coetejar
pe'ls ayres |
|
|
|
ses trenta enceses falles com
trenta serps de foch; |
|
|
|
en sardana fantástica
voltejan |
|
|
|
y de má en má tirades
espumejan, |
|
|
|
de bruixes y dimonis com estrafent
un joch. |
180 |
|
|
—18→ |
|
Les llums de set
en set pujan y baixan, |
|
|
|
cinyells de flama los
montícols faixan |
|
|
|
y's veu entre fumades lo bosch
llampeguejar; |
|
|
|
surten rius de guspires de tot
cayre, |
|
|
|
com si's vejessen entre terra y
ayre |
185 |
|
|
los llamps y los cometes en guerra
sabrejar |
|
|
|
|
Dels fallayres al
ball la gent s'atança, |
|
|
|
les nines deixan la primera
dança, |
|
|
|
y un dels joglars3,
al vèures tot sol ab los fadrins, |
|
|
|
llança, ab quimera
mossegantse'l llabi, |
190 |
|
|
eixa cançó de
verinós agravi, |
|
|
|
com un grapat de vívores y
negres escorpins |
|
|
|