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201

From a interview with A. C. Isasi Angulo published in 1972 and reprinted in his Diálogos del teatro español de la postguerra (Madrid: Ayuso, 1974), p. 72.

 

202

MARION P. HOLT, The Contemporary Spanish Theater (1949-1972) (New York: Twayne. 1975), p. 112.

 

203

Tres maestros, p. 1. See also an interview Buero gave in 1958, as quoted with comment by NICHOLAS, The Tragic Stages, pp. 54-5, n. 102.

 

204

Previous figures of this type include Christ (Las palabras), Euriclea (Tejedora), Oriana (Casi), Doña Nieves (Hoy).

 

205

'Ibsen y Ehrlich', Informaciones, 4 June 1953.

 

206

This device was perhaps unconsciously inspired by Pirandello's Ciascuno a suo modo, a play Buero has long admired (see NICHOLAS, The Tragic Stages, pp. 76, 123; Tres maestros, pp. 18-22). At the Madrid performances in 1976 the two characters appeared at the interval in the foyer and provoked arguments with members of the audience; this seems perilously close to the 'physical' techniques of which Buero disapproves, but illustrates his acceptance that their carefully calculated use can be productive.

 

207

'Es al público de nuestro tiempo... al que trato de sobrecoger sirviéndome de esos investigadores; y al emplear la palabra «sobrecoger»... quiero indicar también que no estoy intentando un efecto «brechtiano»; pues si los investigadores aclaran racionalmente algunas cosas, también tienen para mí una función, incluso superior a la de «aclarar racionalmente», emotiva y en este sentido no del todo acorde con la ortodoxia de Brecht... Es, por lo tanto, esencial para mí el que se produzca una especie de sobrecogimiento histórico..., etc.' Primer Acto, 90 (November 1967), 10.

 

208

Compare the «angels» seen by Silvano in Aventura en lo gris and Eloy's visitors from Mars in Mito.

 

209

In the lecture mentioned above, Buero 'imagined' a play with a deaf protagonist whose audience was made to participate in his deafness in this way; but in El sueño de la razón the complementary visual participation I have mentioned should not be forgotten; we are 'led by the multimedia aspects of a performance into the very mind of the agonizing Goya.' HOLT, The Contemporary Spanish Theater, p. 125.

 

210

'Como en El sueño de la razón, pretendo nuevamente una interiorización del público en el drama mediante una técnica similar: cegar al público, pero haciéndoles ver las imaginaciones del protagonista, de la misma manera que en El sueño lo ensordecía, pero haciéndole oír las fantasías del protagonista. Primer Acto, 138 (November 1971), 28.