Selecciona una palabra y presiona la tecla d para obtener su definición.
Anterior Indice



  —65→  

ArribaAbajoII

Cinc salms íntims


  —67→  


ArribaAbajoI


Submergit en nebulosa, en fred i adversa astrugança

   Submergit en nebulosa, en fred i adversa astrugança,
fet carn d'un lent naufragi mundial,
jo, el darrer
el de la voluntat en va,
el del rellotge aturat,
el de la pell atrafegada
i astorada de passions nocturnals.
Jo, el que aixeca la copa de Sant Telm
en el pal del vaixell més petit,
i anomene i numere ma vida
amb el nomenclàtor de la fúria nadiua
a les fràgils conviccions terrestres.
Jo sóc aquest, sí: cançó i vent tibat,
humil i orgullosa ballesta,
ciutadà de somrís sense sospita,
sense crits ni espines. I ara ocupe la butaca
per al bé col·lectiu,
i he assolit aplacar per domini
la tenebra del traüt social i la paternitat possible.
—68→
Però no sabeu
el que és la submissió de la set en rebel·lia.
Obriu els ulls, doncs,
escorcolleu el verí que habita les esplugues bancàries
i analitzeu el sofriment d'un cec sensible
quan la carícia del salobre el fa somniar amb la sang lluminosa de l'ocàs.
O vegeu aqueix tropell d'infants malferits per cent estels de llauna,
o aquell captaire que riu amb la seua barba d'estopa altiva,
sense importar-li en absolut
la cotització borsària o l'estadística dels complexos adulteris.
Obriu els ulls i els aferrissats cancells,
i l'ànima arxivada a les fredes carteres,
i els cors ofegats en almívar,
i la desolació de l'amor quan l'escarabat serveix d'idíl·lic símbol
Car sentir el bull elemental dels àcids congènits
que segreguen aquests destins esmaperduts,
val tant com lloar el revol prodigiós
en la rosada túnica de la inexhaurible Divinitat.

  —69→  


ArribaAbajoII


En l'instant enderrocador del dubte


   En l'instant enderrocador del dubte.
En aquest minut cal impedir els precs inútils.
No sols el plany harpat és pentagrama de David.
Ni les guitarres gemeguen als estels per fer parany al sentit de Déu.

Cerquem en nosaltres l'infant ofegat en fum,
l'embrió humà desfet en espirals físico-químiques de civilització
Cerquem l'àngel perdut en l'enriolada filantropia.
El veurem pensatiu i solitari,
en un gest consirós que va congriant
les malediccions que fan crèixer sa cabellera de foc,
i mastegar desitjos de mel, desitjos de jardí clos,
ocells que un jorn foren levíssimes quimeres
i s'hi tornaren deliris obscurs i alitrencats.
Després, la història d'aquell nen s'hi redueix a petges acompasades,
a un impuls que les dones forcen a ésser lava adormida,
i per aixó se li mor el llos de la nadiua espasa,
i el goig vertebral que centrà la seua vigoria
com un rei de bosc,
com un Narcís invicte entre la lluna i l'estany.
—70→
Perquè l'instint no és mai paradisíac.
Igual que l'orbetat és endenyament absolut de la llum.

L'infant primigeni segueix soterrat als núvols.
L'arc iris sol recordar-lo en bocet al·legòric,
en caprici vessat des de la Gràcia,
per a que el sinistre, l'obscur, el bípede atàvic
veja com podria ésser la seua original estructura
tan allunyada del quitrà diürn i les malaurades cruïlles.

Ens dolen els sabors i les ànsies.
Ens maltracten les ombres visionàries,
les cadires, la roba, el marbre pulcre
i fins la densa idiosincràsia de la sang.
Fruïm aurores útils
i llargues preguntes d'orfenesa al mar,
a la frenética maternitat del mar
que ens crida sempre amb sa manyaga lletania.

Per tot açò, oh Déu, volem l'exactitud del llampec,
per a que ens il·lumine el nafrat destí
i llambregue de bell nou,
benaurada i fèrtil,
la recobrada puresa de l'ansiosa criatura sens missió,
car només s'estableix a la cofurna de la mort
un cor ja sense espectres que confia alliberar-se
en les teues platges inconegudes.

  —71→  


ArribaAbajoIII


Ningú no espera el final de les pupiles mortes


   Ningú no espera el final de les pupiles mortes,
ni el terme dels miralls en la imatge benvolguda.
Ningú no gestiona la transfusió exacta del fervor
fins el filtre del màxim nirvana,
o d'aquell poder silenciós que forma les estalactites
o surt als mil·lenaris dels cràters.

Segurament, a l'hora dels parts
sempre s'apaga un estel
assassinat pel buf del diable.

Escoltem, doncs, la férvida maror humana
l'ordenada congestió del món
articulada de vèrtebres inquietes
i de gests sorneguers que res no poden contra la basarda
de les constel·lacions dominants.

Tots cerquem, al vertigen,
la instal·lació dels destins accelerats,
siga en l'amenosa llar
o en l'amor tramat en pacte
que ha de conquerir, còmodament,
—72→
el moblatge, el frigorífic, la televisió
i el fill domenyat amb un menyspreu dogmàtic
per la segura intempèrie, pel vent de les rauxes volubles
car podem morir a les més desconegudes cruïlles,
també sota les tempestes i els homicidis.
I aquestes premises fan pensar en el rumb dels ocells que emigren,
i en la candidesa de les líriques lluernes,
sentint una dolor somorta,
un tremolor persistent que constitueix l'estigma
d'ésser trista matèria entre creus i cement
i percebre's una absència de vol als desheretats omoplats.

Vivim de finestres, adéus i benvingudes,
de sucre, de carn, de llegums i assossegats rajols.
Vivim instintivament
del que el bé o el mal impulsen en la sang.
I tenim ulls i pell
per considerar l'hivern i l'estiu,
el solstici i l'equinocci,
els bons dies i les bones nits,
per a després naufragar irremisiblement, sense saber no res o gairebé no res
del número del nostre estel que el diable puntual
clausurarà de ràbia el primer gemec de la recent nascuda criatura.
I ningú no espera el final de les pupiles mortes.

  —73→  


ArribaAbajoIV





Sí.
Diré adéu al núvol que no vaig caçar amb ma ballesta infantil.
Diré adéu a la primavera
que erigí un castell de gebre al meu somni sorprès.
I en espiar la ventura de la rosa solitària,
tindré el pressentiment de l'eternitat
com una sínia de catúfols d'ombra i llum,
meitat i meitat.

Les cinc finestres vives dels sentits
tenen la perfecció d'una divina ofrena
i la unció de l'isolament,
car a les cèl·lules no hi és el perquè,
car el diamant també és llum en l'ombra
i hi ha cruelesa als germilers
quan punxen amb sa flaire els equilibris casts.
—74→

Sí.
Abandonaré aquest caos de joia terrenal
i em lliuraré al naufragi invertit del bon habitant.
Fugiré dels senyals del semàfor mundial
que espeseeix la criatura en ramat obeient
i en el pietós captiven de les creences fixes.
Tota una cosmogonia de dits índexs assenyala
les bones accions en moneda o paraules,
les llunes inassolibles de la felicitat,
el petroli, els metalls, les matèries transferibles,
el plany, el dolor, l'embafament
i un munt d'accessoris concrets i dominants.
I tot sona
com una harpa de dos mil anys
al palau d'un príncep enfollit
per l'opi secular d'una maniàtica dinastia.

  —75→  


ArribaV


Ara vull desxifrar el misteri de la febre nevada


   Ara vull desxifrar el misteri de la febre nevada
quan la retina s'aïlla persistint
en la madura candidesa de l'estiu experimentat.
Ara vull descenyir túniques immòbils
per a que cresca el turment de la definitiva bellesa

Quan el dolor pose astres cruels
sobre la carn radical del desig
i la pregunta infinita s'eixample
com la rosa cardinal del silenci,
jo assumiré aquesta intel·ligència que he inventat
amb la certesa absoluta del colom providencial.

Per què cercar-te si Ta proximitat sagna?
Anhel ferit pels quatre punts cardinals del dubte,
penell fixe que ordena fins l'angúnia
i deté al seu epicentre el goig de la innocència.
—76→

Per què cercar-te si has alliberat
criatures i déus nascuts a les teus mans,
i has derrotat tot allò que es dilueix
en aigua de plor retornada al mar

Ja sé que aquesta inquietud il·luminada
és més llarga que la fe que desespera.
Ho saben els estels i els cervatells
que encarnen el ritus de l'etern retorn,
perquè sang viva,
plany viu,
mort viva
en són ombres que esbandeixen llibertat
quan en pregona possessió de l'home
donen amor que es llaura com l'artiga
i és terrenal fins Tu pel seu lligam d'espera.

Dóna'ns la impaciència com ofrena difícil.
Dóna'ns la llum definitiva als ulls,
car la mort és un pacte quan la gràcia
eleva sa creixença entre les roses.





Anterior Indice