Selecciona una palabra y presiona la tecla d para obtener su definición.
 

11

Serrano y Sanz, «Noticias biográficas de Pedro Marcuello», BRAE, IV (1917), 2331.

 

12

This is repeated in the last poem:


Quen Teruel al Rey sirviera
en l'año de ochenta y dos
y a la Reyna en Talavera
quando de Loxa saliera
el Rey [...]


(78.121-25)                


 

13

This cannot function as a prologue to poem 17: its twenty lines of prose are followed by a single décima. The poem is, then, a rounding-off of the prologue, which one would expect to find at the beginning of the Cancionero. I cannot explain how it came to be misplaced.

 

14

Serrano y Sanz, p. 25n.

 

15

Serrano y Sanz, p. 21.

 

16

See Pedro M. Cátedra, La historiografía en verso en la época de los Reyes Católicos: Juan Barba y su «Consolatoria de Castilla», Documentos y Estudios para la Historia del Occidente Peninsular durante la Edad Media, XIII; Acta Salmanticensia; Textos Medievales, XIII (Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, 1989).

 

17

For cancioneros de autor, see Vicenç Beltra, «Tipología y génesis de los cancioneros: los cancioneros de autor», RFE, LXXVIII (1998), 49-101, and «Tipología y génesis de los cancioneros: el Cancionero de Juan del Encina y los cancioneros de autor», in Humanismo y literatura en tiempos de Juan del Encina, ed. Javier Guijarro Ceballos, Acta Salmanticensia: Estudios de Filología, CCLXXI (Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, 1999), pp. 27-53; Cleofé Tato, «Cancioneros de autor perdidos (i)», Cancionero General, III (2005), 73-120.

 

18

See The Bayeux Tapestry: A Comprehensive Survey, ed. Sir Frank Stenton, 2nd ed. (London: Phaidon Press, 1965) and, for a wider treatment of pictorial narrative, Otto Pächt, The Rise of Pictorial Narrative in Twelfth-Century England (London: Oxford University Press, 1962).

 

19

The only battle scene is towards the end, where it is Santiago who is fighting. The conquest of Granada is alluded to on pp. 32 and 96, where an elaborate divisa shows two bundles of arrows above a pomegranate sliced open (the two miniatures are very similar), but there is no depiction of the implied fighting.

 

20

Alvar, «Sentido del cancionero de Pedro Marcuello», in Estudios de literatura y lingüística española en honor de Luis López Molina, ed. I. Andrés-Suárez et al. (Lausanne: Publicaciones de la Sociedad Suiza de Estudios Hispánicos, 1992), pp. 23-46, at pp. 31-37 and 25-30. The most extensive treatment of the subject is to be found in César Domínguez's excellent but as yet unpublished doctoral thesis, «Repertorio romance de la "materia de Ultramar" (siglos XIII-XV): un estudio comparado de la literatura de cruzada», doctoral thesis (Universidad de Santiago de Compostela, 2001).