Selecciona una palabra y presiona la tecla d para obtener su definición.
 

911

3. L'aclamació era originàriament un crit de guerra o d'oració a Jahvè. Més endavant tingué també un sentit joiós, festiu i litúrgic (cf 27:6*).

 

912

34 1-23. Salm mixt alfabètic. La primera part (v 1-11) és una acció de gràcies individual, estesa a la comunitat (v 4). Comença amb una introducció en forma d'himne; segueix una exposició de l'alliberament experimentat pel salmista i una meditació sobre la bondat divina. La segona part (v 12-23) té caràcter sapiencial en forma d'instrucció d'un mestre al seu deixeble sobre la retribució temporal. El salm respira l'espiritualitat dels humils o pobres de Jahvè, sorgida a l'època on dominava l'influx dels profetes o escribes.

 

913

1. El títol fa al·lusió a l'episodi de 1S 21:11-16, amb una certa fluctuació dels noms propis. D'altra banda, no té res a veure el contingut del salm amb l'episodi esmentat al títol.

 

914

8. No es tracta d'una identificació amb Jahvè, és a dir, de Déu mateix sota la forma visible amb què s'apareixia als homes, com semblen indicar els textos antics, sinó d'un àngel creat, distint de Déu, enviat per executar les seves ordres. Els textos cananeus descoberts a Ras-Samra han demostrat que l'àngel de Jahvè o de Déu ja significava en els textos bíblics antics un enviat de Déu (cf Gn 16:7*).

 

915

9. ↑1Pe 2:3.

 

916

10. Els membres del poble d'Israel són sants, és a dir, consagrats a Déu per elecció, en virtut de l'aliança, i participants en la seva santedat. La denominació troba el seu sentit ple en l'Israel espiritual, l'Església.

 

917

13. ↑1Pe 3:10-12. El desig d'una vida llarga i feliç és un dels temes preferits de la literatura sapiencial, justificat per la perspectiva de la retribució que tenia l'AT, limitada als béns temporals.

 

918

35 1-28. Salm de súplica d'un malalt calumniat i perseguit injustament per uns enemics ingrats, i que espera trobar en Jahvè el testimoni i el jutge just. El poema sembla dependre de Jeremies, d'Isaïes, de les Lamentacions i d'altres salms.

 

919

2. Respectivament, dues menes d'escuts: l'un que cobria el cos per complert; l'altre més reduït, que en cobria només una part.

 

920

19. ↑Jo 15:25.