L'Europa d'Ausiàs March: art, cultura, pensament
PREÀMBUL
I. L'EUROPA D'AUSIÀS MARCH
I. 1. Consideracions prèvies
I. 2. Artífexs i artistes: significat, accepcions i valoracions
I. 3. El punt de vista d'un historiador de l'art
I. 4. El punt de vista dels historiadors
I. 4.1. El marc social
I. 4.2. L'home medieval, la criatura predilecta de Déu
I. 4.3. L'home i la societat en el seu conjunt
I. 5. El vessant popular de la cultura medieval
I. 5.1. Algunes categories de pensament a l'època d'Ausiàs March: la Mort, el Judici Final, l'Infern, les Fonts de la Vida i el Locus Amoenus
II. L'ESPILL DIVÍ DE L'ART EUROPEU AL SEGLE XV
II. 1. Valors simbòlics, valors d'ofici artesanal
II. 2. ¿Per què i per a qui es feien obres a l'època d'Ausiàs March? Quatre objectius artístics
II. 2.1. Lloança a Déu
II. 2.2. Ornat (o riquesa) per a l'Església
II. 2.3. "Molta Honor" per a l'Artista
II. 2.4. Consolació per al Comitent o Comanador de l'obra
II. 3. El concepte d'honor i d'autovaloració personal en els artistes medievals
III. MANUS ET INGENIUM. ARTS MECÀNIQUES I ARTS LIBERALS
III. 1. La preponderància i el valor de les mans en l'art medieval
III. 2. Uns artistes savis i destres
III. 3. L'ús de la teoria i de l'intel·lecte
III. 4. Ingenium, Peritium i Inventio
III. 5. Arts Mecàniques i Arts Liberals
IV. UN ART CULTUAL, BELL, POLICROM, ÀURIC, IL·LUMINAT. UN ART CATEQUÈTIC
IV. 1. El gust pel color i per la llum
IV. 2. Nocions cultuals i catequètiques. Accions taumatúrgiques
IV. 3. Diferències entre el sentit catequètic medieval i el nou sentit de prestigi del Renaixement
IV. 4. El retaule, peça clau de l'art medieval
IV. 5. La importància dels sants en els retaules
IV. 6. Decorum i Honestum: uns artistes creients i amb noció de responsabilitat moral
V. ELS ARTISTES. ASPIRACIONS I ANGOIXES
V. 1. Nomenclatures dels artistes al País Valencià medieval
V. 2. La situació dels artistes a la Itàlia del Renaixement. Conquestes i fallides
V. 3. La situació dels artistes a la Corona d'Aragó del segle XV
VI. UN MÓN DE GREMIS
VI. 1. Els gremis, aixopluc dels artistes medievals
VI. 2. Els capítols d'un gremi valencià
VI. 3. Els inicis dels pintors
VI. 4. Evolució del gremi o ofici de pintors al País Valencià
VI. 5. 1607: el Col·legi de Pintors a València
VII. ELS OBRADORS PER DINTRE
VII. 1. L'obrador o el taller: punt neuràlgic i cèl·lula vital de l'art medieval
VII. 2. El taller d'un pintor a la Corona d'Aragó del segle XV, i altres coses
VII. 3. Distribució de les cases i contingut dels tallers medievals
VII. 4. Uns tallers amb dures condicions de treball
VII. 5. La precària situació dels aprenents
VIII. LA CULTURA DELS ARTISTES MEDIEVALS
VIII. 1. Unes bases culturals paupèrrimes
VIII. 2. Artistes al marge dels llibres
VIII. 3. Aspectes culturals a l'àmbit valencià
VIII. 4. L'excepció de Paolo da San Leocadio
VIII. 5. Una cultura artística a preus assequibles
VIII. 6. Una cultura visual eminentment hagiogràfica
IX. EPÍLEG
IX. 1. A mode de recompte
IX. 2. 1502: Notes del quadern de Paolo da San Leocadio
Recompte de bon de matí
Quan era a Ferrara
1472: lo viatge dels meus somnis
D'Espanya a Itàlia o a l'inrevés
L'estel benefactor de los senyors Borja
Gandia: lo Palau, la Seu e la benignitat de la mia senyora duquessa
IX. 3. 1505: Carta de Roderic d'Osona al seu fill Francesc
BIBLIOGRAFIA
One fine body…