Recull de eximplis e miracles, gestes e faules e altres legendes ordenades per A-B-C tretes de un manuscrit en pergamí del començament del segle XV, ara per primera volta estampades
Volum I
Prolech
Autors y obres citats en los Eximplis e miracles
- A -
ABBAS quantum potest debet petitiones reuocare
ABBAS discretus peccatores a peccatis retrahit
ABBAS debet esse eleemosinarius
ABBAS debet esse conformis subditis in vestibus et victualibus
ABBAS interdum debet gaudere cum subditis suis
ABBAS non debet elegi per preces corporales
ABBAS bona monasterii non debet amicis carnalibus dare
ABBAS in vestibus et calceamentis humilem se debet ostendere
ABBAS infirmis multum debet concedere
ABBAS simplex aliquando plus prodest conuentui quam callidus
ABBATISSA semper sibi subiectas in disciplina debet regere, et ad virginem Mariam deuotionem habere
ABBATISSA pura et munda debet esse corpore, et tentationibus resistere
ABSCONDERE debet mulier pulcritudinem suam, ne in ea aliquis offendatur
ABSOLUTIO valet etiam post mortem
ABSOLUTIO aduch valet post mortem
ABSTINENTIA singulariter in communitate est reprehensibilis
ABSTINENTIA moderata por loco et tempore displicet diabolo
ABSTINENTIA admirabilis
ABSTINENTIA refrenat concupiscentiam in re habita
ABSTINENTIA interdum vincit diabolum repugnantem
ABSTINENTIA indiscreta nimis est periculosa
ABSTINENTIBUS Deus prouidet de necessariis
ACCIDIA multos retrahit a bono opere
ACCIDIA frequenter causatur ex eo quod homo sit otiosus
ACCUSAT demonium peccatores et conscribit peccata eorum
ACCUSARE fratrem non expedit semper
ACCUSATIO frequenter est falsa
ADULATOR frequenter honoratur, et contemnitur bonus
ADULTERA uxor non est tenenda
ADULTERIUM punit Deus etiam in hac vita
ADULTERIUM etiam aues abhorrent
ADUOCATI qui in vita sua vendunt linguas suas ipsis in morte priuantur
ADUOCATI etiam silentium vendunt
ADUOCATUS petens inducias mortis, non obtinet eas, quia sanus inducias non concessit
ADUOCATUS sicut consueuit viuus, vult moriens per judicia procedere contra Deum
ADUOCATI puniuntur in inferno
AFFECTUS carnalis debet reprimi
AFFECTUS carnalis non debet esse in religiosis
AGNETIS virginis
AGRORUM terminos trasponentes in hac vita etiam puniuntur
AGRORUM terminos et etiam sicut prius
AMBITIOSI reprimendi sunt a sapientibus
AMBITIO inducit hominem ad habendum contentiones cum diabolo
AMBROSII confessoris
AMBROSIUS confessor
AMICUS viuus etiam morti se ponit pro amico
AMICO in necessitatibus, ipso nesciente, est succurrendum
AMICITIA vera multum est laudanda
AMICI debent seruare honestatem
AMICUS debet probari
AMICUS in necessitate probatur
AMICUS in tempore necessitatis probatur
AMICI falsi multa promittunt que non implent
AMOR corporalis peruertit sensum et fidem
AMOR castus in omnibus est collaudandus
ANDREE apostoli. Ex Legenda Lombardica
ANGELIS fetunt scelera hominum
ANGELUS a morte corporali liberat
ANNUNTIATIONIS festum dicitur cum magna deuotione celebrari, et illo die sepulchrum Aue Maria dici. Ex legenda lombardica
APOSTATE, aliquando etiam mali, pejores efficiuntur
APOSTOLORUM memoria et deuotio est utilis
AQUA, que non solida, non fluens
ARCHIDIACONUS ad episcopatum aspirans perpetravit homicidium
ASPECTUS debet esse compositus. Tulius
AUARUS quanto plus congregat, tanto Deus aliquando ex occasione subtrait. Ex vitis Patrum
AUARITIA temporalis promotionem impedit
AUARITIA est quandoque causa amissionis temporalium
AUARITIA retrahit ab eleemosinis faciendis
AUDIRE sermonem impedit demon
AUDIENTES libenter verbum Dei Deus audiet, et nolentes audire non audiet
AUGUSTINUS. Ex legenda Lombardica
AUGUSTINUS adhuc in carne existens
AUGUSTINUS
AGUSTINUS
AUIUM vanitate multi puniuntur
AUIS oratio est exaudita
- B -
BAPTISMUS in forma debita debet celebrari. Ex cronicis
BAJULUS non debet poni in officio pauper vel auarus
BAJULORUM frequens mutatio non est utilis
BUJULUS hic in justo judicans alibi judicabitur
BAJULI frequenter munera recipiunt et non faciunt quod promittunt
BASILIUS oratione sua prolongauit mortem suam
BASILIUS veniam cuidam mulieri impetrauit
BELLA procurat diabolus frequenter
BENEFICIA impensa et bruta animalia recognoscunt
BENEDICENDUS est potus et cibus antequam sumatur
BENEDICTI abbatis
BENEDICTUS diabolum expulit a juuene
BENEDICTUS spiritum elationis a juuene expulit
BERNARDI abbatis
BERNARDUS
BLASFEMUS in Deum grauiter punitur
BLASFEMUS a Deo visibiliter punitur
BLASFEMUS aliquando corporaliter punitur
BLASFEMUS aliquando vita priuatur
- C -
CANTUS pomposus multos decipit, quia credunt bene cantare et male cantant
CANTANDO multi habent vanam gloriam, et ideo a Deo puniuntur
CANTUS...
CANTORIS speciem diabolus aliquando assumit
CANTATA est letania contra tribulationes
CANTUS humilis cum cordis deuotione plus placet Deo quam voces arroganter eleuate
CARNIS tentatione sancti aliquando fliguntur
CARNALE peccatum committere sanctos procurat demon
CARNEM commovens diabolus per formam mulieris, ducit sanctos in desperationem
CARNALES motus sunt per afflictionem corporis reprimendi
CARNIS tentatio est in senibus reprimenda
CARNIS tentationem reprimunt fetor et horror mulieris mortue
CARNALES motus in se corporaliter entinxisse nemo debet gloriari
CASTITATEM mittit Deus diligentibus illam. Gregorius Natzarenus
CASTITAS in uxore est multum laudanda
CASTITATIS amore membra corporis contemnuntur
CASTITAS exponi periculo corpus facit
CASTITATEM viri in periculo ponunt tempus, locus et mulier
CAUTELA bona frequenter est necessaria
CELARI debet defectus aliorum
CIBUS moderatus uniformis causat sanitatem et pulcritudinem corporalem
CIBO spirituali sustentatur corpus aliquando sine corporali
CINERES sacri deuote sunt recipiendi
CLEMENTIS...
CLERICI in ecclesia deuote debent dicere officium diuinum
CLERICI non debent studere in vanis
COGITATIONIBUS malis impeditur homo ne orationes pro eo facte a Deo exaudiantur
COGITATIONES ex toto nemo fugere potest
COGITATIO mortis multum est utilis
COGITATIO perpetuitatis penarum inferni aliquando conuertit hominem
COGITATIO finis in omnibus operibus est necessaria
COLUMBARUM nutritio non placet Deo
COMMENDARE vel committere se diabolo est nimis periculosum
COMMUNICARE volentes non sunt prohibendi
COMMUNICANTI non est administranda hostia non consecrata
COMMUNIO famem corporale fugat
COMMUNIO fortitudinem corporalem confert
COMMUNICATIONEM impedit aliquando pollutio nocturna
COMPASSIO naturalis inest mulieribus
COMPATIENDUM est leprosis
COMPATIENDUM est amplius peccatis hominum quam rebus temporalibus
CONCORDIA multum est necessaria habitantibus pariter
CONCUPISCENTIA carnalis ad mulierem naturaliter inclinatur
CONFESSIO delet peccata hominum de scientia diaboli
CONFESSIO nocet demoni
CONFESSIO pura delet peccatum...
CONFESSIO pura delet peccata a memoria confessoris
CONFESSIO a morte corporali liberat
CONFESSIO simulata non delet peccata de scientia diaboli, sed tantum vera
CONFESSIO ex corde facta celat diabolo peccata
CONFESSIO facta diabolo loco sacerdotis aliquid prodest
CONFESSIONEM in aliquo casu non tenetur celare confessor
CONFESSOR incontinens multum est occasio dampnationis
CONFESSOR, interrogando, multis est occasio peccandi
CONFESSOR discretus nolentes inducit ad penitentiam faciendam
CONFESSOR dure loquens aliquando peccatores contra ipsum prouocat
CONFIDENDUM non est in senectute ut propter hoc aliquis periculis se exponat
CONFUSIO aliquando ad penitentiam inducit
CONFUSIO est aliquando causa mortis
CONGREGATIO una dirigitur aliquando per aliquem bonum
CONSANGUINEI non sunt a viris sanctis sustinendi nisi in jure suo
CONSCIENTIA bona frequenter timet ubi non est timendum
CONSCIENTIA peccati non potest quiescere
CONSILIO bono est adquiescendum
CONSOLATIO diuina debet precibus impetrari
CONSOLATIO diuina allicit hominem ad manendum in ecclesia
CONSOLATIO diuina non conceditur admittentibus consolationem vanam
CONSTANS debet esse bonus religiosus in omnibus tam prosperis quam aduersis
CONSUETUDO peccandi minuit timorem Dei
CONTEMPLATIONI modus adhibendus est
CONTEMPLATIONI non ita insistendum est, ut opus negligatur
CONTEMNI debent dignitates
CONTINENS homo debet motus sue complexionis naturalis reprimere
CONTRITIO perfecta nullam penam corporalem formidat
CONTRITIO perfecta sine confessione delet peccata
CONTRITIO perfecta peccata confestim remittit
CONTRITIO perfecta liberat hominem a confusione temporali
CONTRITIONE sola defficiente, confessione alia bona non sufficiunt ad peccatorum remissionem
CONTRITIO perfecta in judicio Dei peccatum dimittit quoad culpam et quoad penam
CONSIDERATIO penarum inferni conuerti facit aliquando peccatorem
CONVERSI sunt aliqui pauore attribulorum pene
CONVERSI sunt homines aliquando consideratione mortis subite
CORPORALE altaris sanguinem emisit
CORPORALES inmundiciam spiritualem non sustinent
CORISANTES aliquando visibiliter puniuntur
CORRIGUNTUR aliqui per monitiones sibi factas a bonis
CORRIGERE debet pater filium, prelatus subditos
COSME et Damiani
CREDERE cito periculosum est
CREDENDUM non est de facili referentibus facta aliorum
CREDENDUM non est omni spiritui
CRUDELITAS est malum pro bono reddere
CRUDELITAS circa matrem est detestanda
CRUDELITAS damnum inferens reipublice non est toleranda
CRUXIFICI ymago a judeis vulneratur
CRUCIS signum magnam habet virtutem etiam in infidelibus
CRUCE signari debent homines propter indulgentias
CRUCE signatis datur Filius beate Virginis
CRUCE signati puniuntur etiam corporaliter
- D -
DEBITUM cito debet solui, alioquin debitor damnum incurrit
DECEPTIONE decipiuntur aliqui sub simulatione boni
DECIPIUNTUR aliqui per artem magicam
DECEPTOR aliquando decipitur quibus decipere volebat
DECIPIUNTUR aliqui credentes inuenire quod nesciunt
DECIMAS bene soluere est utile
DECANUS ad inferni curiam inuitatur
DELICIAS corporales sequuntur miserie et calamitates
DELICATE viuentes in hoc seculo cogitare debent de penis eternis
DELICIE corporales presentes impediunt spirituales et futuras
DEMON non est in carne dominandus
DEMONES infesti sunt morientibus
DEMONES percutiunt mentes malorum
DEMON etiam viuos in equo positus ad infernum perducit
DEMON sub specie boni aliquos ad mortem temporalem et eternam inducit
DEMON obstinatus etiam in malo
DEMONIBUS penitentia nulla est
DEMONES psallentes in coro impediunt
DEMONIUS incubus impedit confessionem quantum potest
DEMON sucubus decipit viros
DEMONIS forma est terribilis
DEPOSITUM usurarii non est seruandum
DEPOSITUM non debet dari seruandum nisi videatur
DESIDERIUM celestis patrie lacrimas corporales excitat
DESESPERATIONEM inducunt tristicia et accidia
DESESPERANTI ante mortem quam pena infernalis ostenditur
DETRACTIO etiam fugienda
DEUOTOS et sancti remunerant in hoc mundo
DEUOTIO ad sanctos non debet impediri
DEUS omnia videt
DIONISIUS, ex Ligenda lombardica
DILIGIT canis dominum suum et est ei fidelis usque ad mortem
DISCENDUM etiam in omni etate
DISCENDI multiplex est cura
DIUITIE spirituales preponende sunt corporalibus
DIUITIE spirituales, homine inuito, perdi non possunt
DIUITIIS preponende sunt conditiones bone
DIUITIAS habere et non amare virtus est
DOCTOR debet docere facto que docet verbo
DOMINICUS ordinem predicatorum per beatam Virginem impetrauit
DOMINICUS, ex ligenda eius
DOMINICI precibus habitum ordinis Virgo Maria abtulit
DOMINICI oratio semper exauditur
DORMIENTIUM septem
DORMIENDUM non est in ecclesia
DORMIENDUM non est in choro
- E -
EBRIUS grauiter punitur
ECCLESIA de usuris et rapinis constitui non debet
ECCLESIIS non sunt bona temporalia auferenda
ELIGI semper debet melior ad officium
ELEMOSINA temporalia auget
ELEEMOSINA reddit plus quam datur
ELEEMOSINA remuneratur in presenti
ELEEMOSINA remuneratur in futuro
ELEEMOSINA facta de rapinis et de male adquisitis non valet
ELEEMOSINA non debet fieri causa vane glorie
ELEEMOSINA etiam sine deuotione data valet
ELEEMOSINA data, sibi datam aliquando ostendit Deus
ELEEMOSINA etiam viuis prodest
ELEEMOSINAM recipiens et non orans pro dante punitur
ELEEMOSINA propter vanam gloriam facta non valet
ELEEMOSINA que facta est de rapinis non valet
ELEEMOSINA in centum plus redditur a Deo
ELEEMOSINAM recipientes ab usurariis puniuntur
EPISCOPUS a demone citatur
EPISCOPUS a sanctis accusatur Libro de Dono Timoris
EPISCOPALIS status nimis est periculosus
EUCARISTIA sumpta ab infideli a combustione eum preseruat
EUCARISTIA propter fidei roborationem versa etiam in carne
EUCARISTIA loco nulla alia hostia debet administrari
EX gestis eius
ESCOMMUNICATUS ab omnibus debet euitari
ESCOMMUNICATIO lata in viuum etiam post mortem durat
EXECUTORUM negligentia detinet animam in purgatorio
EXEMPLA plus mouent quam predicatio subtilis
EXEMPLUM a meliori sumendum
- F -
FALSUM impositum debet denudari
FAMES multa mala cogit facere
FAMILIARITAS matris ad filium est multum periculosa
FAMILIARITAS mulieris etiam sanctis nocet
FATUITATEM causa humilitatis sancti simulant aliquando
FESTINATIO nimia non etiam bona
FESTINATIO nimia hominem retardat
FIDES confirmatur miraculis
FIDELIS seruus corpus pro domino exponit
FIDEIUSSOR pro alio nullus debet esse
FRANCISCI
FURIS audacia magna est frequenter
FURES aliquando sociant se in furtis suis
FURES possunt dici multi principes et prelati
FURTUM non potest celari
FURTUM committendo bruta se peccare cognoscunt
FURTUM etiam nimium in purgatorio pugnitur
- G -
GAUDIUM quandoque nocet corpori
GERMANI
GLORIANDUM non etiam de dictis nec de scriptis
GLORIA mundi parum durat
GRATIE agende sunt Deo de omnibus que videntur
GREGORIUS
GREGORIO celebranti angeli responderunt
GULA aliquando in peccatum carnis hominem inducit
GOLOSI cibarii sunt
GULA peccatum tristabile sit, visibiliter Deus ostendit
GULA impedit hominem ne penitentiam sibi inuitam faciat
GULA aliquando religiosos decipit
GOLOSI in morte a demone glutiuntur
- H -
HERETICUS confessus a combustione liberatur
HERETICI per contritionem liberantur et recedunt in penam realiter
HIRUNDO singulis annis eadem loca repetit
HISTRIONIBUS nitxil est dandum
HISTRIONES aliquando malitiose se vindicant
HONOREM parentibus non exibentes puniuntur
HONORANDI sunt hospites
HONORANT mortuos sancti
HORAS canonicas neglectione dicentes puniuntur
HORAS beate Virginis Marie deuote dicentibus, eisdem Virgo Maria apparet in hora mortis
HOSPITALITAS libenter exhibenda, quia quandoque Christus in ea recipitur
HOSPITALITATIS gracia soluendum est in ieiunium
HOSPITALITATEM negantibus Deus substrayt bona temporalia
HOSPITALITAS etiam bona temporalia seruat
HOSPITALITATIS gratia in die pluris comedendum
HOSPITALITAS etiam bonum temporale procurat
HUMILITAS sola diabolum confundit
HUMILIS patienter tollerat
- I -
IACOBI maioris. Ex miraculis eius
IACOBUS
IACOBI
IACTANTIA in bonum comprimenda est
INDULGENTIE valent defunctis
INFAMATUR aliquis sine culpa
INFAMATO aliquando fama restituitur
INFANS in baptismo loquitur
INFANS unius diei loquitur
INFERNUS
INFERNALIS pena est magnitudinis inestimabilis
INFERNALIS pena est eterna
INFIRMITAS paupera patienter debet sustineri
INFIRMIS est diligenter seruiendum
INFIRMITAS corporalis aliquando prodest spiritui
INFIRMITAS corporalis est signum amoris Dei
INFIRMITAS corporalis aliquando de superbo facit humilem
INIURIA propter Deum debet dimitti
INTENTIO mala eciam bonum opus vincit
INUIDIE stimulis agitati religiosi aliquando se accusant
INUIDUS eciam in morte non cessat
IN VITIS etiam prestat Deus multa beneficia
IOHANNIS euangeliste
IOHANNES ex utroque
IOHANNIS baptiste
IRA aliquando est dissimulanda
IRACUNDUS naturaliter eciam solus existens irascitur
IRACUNDUS visibiliter punitur
IUDEI spectantes Maciam per clericum decipiuntur
IUDEX injuste judicans puniendus est
IUDEX sine causa remittere penam non debet
IUDEX debet esse iustus tam in propinquis quam in alienis
IUDEX bonus non debet differre iustitiam sine rationabili causa
IUDICIA diuina sunt occulta
IUDICIUM humanum aliquoties est injustum
IUDICANDUM non est de peccatis proximorum
IUDICII ultimi adventus est incertus omnibus quantum ad tempus
IUDICIUM ultimum debet timeri
IUDICIO ultimo...
IULIANI comfessoris
IURAMENTO alium compellere non est bonum
IURARE falsum super reliquiis sanctorum periculosum est
IUSTITIA Dei eciam in filio proprio exerceri debet
IUSTITIA debet eciam in propriis parentibus exerceri
IUUENTUS facit homines et mulieres diligenter considerare
- K -
KAROLUS
KATERINE virginis
KATERINA faciem suam velauit ab eo qui eam cognoscere voluit
One fine body…