Un escriptor compromès
Josep Maria Aloy
Gabriel Janer
Manila és un dels escriptors més importants del
nostre país no tant per l'abundància de la seva obra
-una vintena de novel·les- sinó sobretot per la seva
qualitat i bellesa literàries i per la temàtica
-suggerent i compromesa- que acostuma a tractar. Llegir Janer
Manila és acceptar un pacte de fidelitat amb ell. Miquel
Rayó, a la introducció que fa al primer volum
d'aquesta mateixa col·lecció, ho deixa molt clar:
«el que hi ha, al nostre parer, en els
treballs de Janer Manila és un missatge patent de
compromís i la proposta d'un pacte de fidelitat amb el
lector. Així de simple. L'escriptura de Gabriel Janer pren,
per definició, partit. D'una banda, per la bellesa que es
pot modelar amb les paraules. De l'altra pels vençuts. Per
la bellesa i pels humans que sofreixen. El lector haurà
d'acceptar aquest pacte, doncs»
.
Aquestes dues característiques -la bellesa i el compromís amb els febles, amb els vençuts- fan que l'obra de Janer Manila gaudeixi d'una indiscutible coherència i no faci concessions de cap mena. Per això és tracta també -no hem pas d'enganyar a ningú- d'una obra gens fàcil, molt atractiva i estimulant destinada, això sí, a tota classe de lectors i no només als lectors joves. Vegem-ho.
Aquest tercer volum de l'obra completa de Gabriel Janer Manila recull quatre obres. Quatre grans obres, per ser més exactes. Per ordre cronològic són: Tot quan veus és el mar (1987), Violeta, el somriure innocent de la pluja (1987), Diu que n'era un rei... (1988) i El palau de vidre (1989). Tot i que cada obra és un món, un petit món, amb uns personatges concrets i una acció ben definida, hi podem observar, a més del que ja he dit, un element comú. En les quatre obres d'aquest volum Gabriel Janer ens descriu d'una manera o d'una altra, alguna faceta de la vida dels humans i una faceta no pas dolça, sinó més aviat punyent, més aviat aspra: la insatisfacció i les ganes de canviar la realitat a Tot quan veus és el mar; la prostitució i la marginació a Violeta, el somriure innocent de la pluja; la soledat i les ànsies de llibertat a Diu que n'era un rei... i el desarrelament i les drogues a El palau de vidre.
Ho esquematitzo molt per raons d'espai, evidentment, però el que he dit fins ara és fàcil de comprovar llegint aquestes obres. Es constata, per exemple que, malgrat les seves diferències, els protagonistes d'aquestes històries pertanyen sempre al grup de persones vençudes, al grup dels sense poder, dels marginats, «a una casta de gent perseguida» -com diu Sulayman a El palau de vidre. Són personatges que fugen, que viuen en i amb la seva soledat... però alhora són personatges vius, que tenen fe perquè tenen vida i tenen vida perquè tenen fe: «Sulayman no tenia res més que la vida, obscura com la pell. Derrotada la vida» (El palau de vidre).
Són
personatges, doncs, que somien, que esperen un demà, que
lluiten. El somni i la imaginació són les principals
armes d'uns personatges desgraciats però que sedueixen i no
pas per la seva desgràcia. Potser per això les
novel·les de Gabriel Janer Manila són més
aviat tristes, incòmodes, «perquè provoquen un cert
neguit»
, diu Miquel Rayó. Perquè posen el
dit a la llaga. Perquè plantegen al lector interrogants que
tenen una resposta no gens fàcil, però amb la
precaució d'un final obert, amb una clara invitació a
continuar somiant i, sobretot, a continuar vivint: «somiava aquell rei, en un ordre nou en el que
tots els homes arribarien a esdevenir reis»
(Diu que
n'era un rei...)... Li he sentit dir, en més d'una
ocasió, a Janer Manila, que estimular la lectura és
promoure interrogants. Ell ho practica a la perfecció, sens
dubte.
Vull destacar
finalment un dels recursos utilitzats per l'autor de forma
significativa amb gran ofici i mestratge: em refereixo al joc del
contrast permanent i a tots nivells, la tècnica del doble
sentit, de l'ambivalència tant en els continguts com en la
forma, de la doble mirada. Un joc d'aparents contradiccions que
permeten a Janer Manila «el malabarisme
literari -diu Teresa Duran- que llença la realitat envers la
ficció i fa encarnar la ficció en la
realitat»
. Un joc que li permet escriure històries
sòrdides però plenes de tendresa, explicar la duresa
amb tot el tacte possible, la crueltat amb la màxima
sensibilitat. Els personatges segueixen, ells també, aquest
joc de contrastos: tant aviat són reis presoners del seu
càrrec, o prínceps que no són més que
traficants de droga i que viuen en palaus de vidre que alhora no
són altra cosa que presons o, també, ingènues
ventafocs que es dediquen a la prostitució, és a dir,
«a vendre amors d'emergència». Personatges rics
en misèria i alhora miserables somiadors. Vet a qui el joc
de contrastos. Són històries farcides de simbolismes,
de metàfores i també, és clar, descrites amb
una bona dosi de lirisme,i d'imatges poètiques.
Aquest joc de
contrastos i el tractament que fa Janer Manila del llenguatge
constitueixen un recurs excel·lent i una invitació
perquè el lector entri també a jugar amb ell i, tot
llegint la història, la completi, i tot identificant-se amb
els personatges, els acompanyi en el seu viatge. Un viatge que
avança vorejant sempre els límits de la realitat que
són també els límits de la ficció,
allà on li serà permès de somiar i de
constatar allò que és veritat i allò que
és mentida, i de comprovar, molt probablement, com fa
Sulayman al final d' El palau de vidre, que «només és mentida allò que
no sorgeix del somni»
. Així és com el
lector accepta també el pacte que, com deia en
començar, li proposa l'autor. Un pacte basat en el plaer i
la fruïció d'un text literari exquisit i en
l'apropament a unes situacions humanes difícils per no dir
terribles per les quals Gabriel Janer Manila no amaga un profund
respecte i sobretot un innegable compromís.
«Sovint és necessari que algú
s'atreveixi a obrir les claus per on passen les fantasies i les
quimeres»
-diu la sra.
Apol·lònia a Violeta... Janer Manila
n'és un mestre indiscutible, d'aquest art de teixir
fantasies i quimeres, de teixir paraules. Perquè, en
definitiva, «la paraula -diu ell mateix-
segueix essent la més atractiva de les vies d'accés a
la imaginació»
.