Selecciona una palabra y presiona la tecla d para obtener su definición.
Indice


 

251

Cf. R. H. Russell, «El amigo manso: Galdós with a Mirror» in Modern Language Notes, 78, esp. Pp. 167-8.

 

252

Berkowitz, op. cit., p. 135.

 

253

Clarín, Galdós, pp. 98-99: «Por esto considero que debe ser bendito y alabado el cambio que ha sufrido Galdós en su última novela La desheredada... y me ha hecho ver bien claro que muchas de las doctrinas del naturalismo las ha tenido por buenas y ha escrito según ellas y según los ejemplos de los naturalistas.»

 

254

Galdós seems to discount the influence of Zola, for example, in the prologue of Pereda's El sabor de la tierruca (1882) where he says: «[Pereda] hizo prodigios cuando aún no habían dado señales de existencia otras maneras de realismo, exóticas, que ni son exclusivo don de un célebre escritor propagandista, ni ofrecen, bien miradas, novedad entre nosotros, no sólo por el ejemplo de Pereda, sino por las inmensas riquezas de este género que nos ofrece la literatura picaresca.» Later in the prologue of Clarín's Regenta (2nd ed., 1901) he again says naturalism had its true origin in the Spanish picaresque novel, but that the French gave it a more analytical nature. When naturalism returned to Spain it kept its analytical form but restored its humor, which the French had lost. Apparently Galdós wished to exalt Spanish originality by minimizing foreign influences. Nonetheless, speaking of La desheredada, he says «efectivamente, yo he querido en esta obra entrar por nuevo camino o inaugurar mi segunda o tercera manera, como se dice de los pintores». See M. B. Cossío, «Galdós y Giner; Una carta de Galdós», in La Lectura, XX (1920) Pt. I, 254-258.

 

255

There is already a turning away from the abstract novel in La familia de León Roch (1879) where instead of an imaginary setting we have specific localities in and near Madrid. In Un faccioso más y unos frailes menos (Nov.-Dec., 1879) there are also timid beginnings of the naturalistic trend mixed with costumbrismo -the detailed description of the process of making buñuelos and of the butcher shop (both in Chap. 10). In these descriptive passages neither the vocabulary nor the metaphors are naturalistic, but the choice of subject and the description of a technical process could be so classified. The bloody quarrel between the widow who runs the meat market and her lover (Chap. 12) probably owes something to naturalism.

 

256

El amigo Manso, p. 1202 (Chap. 17). In the prologue to La Regenta (which Galdós recognizes as a naturalistic work) Galdós says «en cada ser se cumplen las eternas leyes de Naturaleza».

 

257

El amigo Manso, p. 1266 (Chap. 42).

 

258

Ibid., p. 1268 (Chap. 42).

 

259

Ibid., p. 1280 (Chap. 49).

 

260

Ibid., p. 1281 (Chap. 49), end.

Indice