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301

Ma Religion (Paris, 1885), 102. Henceforth page references follow quotations in the text.

 

302

Other novels of Galdós which, in our opinion, owe something to Tolstoy, are: Ángel Guerra: Direct influence of Tolstoy in some aspects of Guerra's doctrine of «El Dominismo». Galdós proves the impracticability of non-resistance to evil; Zumalacárregui: Fago, a symbol of awakening conscience to the true significance of Christianity; the hermit Borra, a religious anarchist. Tolstoyan elements are present in all three; Narváez: Galdós demonstrates that «a change of view» cannot produce a change in the organic form of life, as Tolstoy thought; Aita Tettauen: direct influence of Tolstoy's Ma Religion: parallels with Souvenirs de Sébastopol: link with Olénin from Les Cosaques; Nazarín and Halma: direct influence. Clash between God-made and man-made laws identical whith Tolstoy's ideology; Urrea's spiritual and physical rebirth recalls an influence of Tolstoy. El abuelo: Don Pío Coronado, a symbol of Tolstoyan non-resistance to evil; Galdós illustrates that non-resistance to evil actually promotes evil. La razón de la sinrazón: Alejandro's and Atenaida's ideal of life, working on the land and teaching the young, is a Tolstoyan ideal.

 

303

Libros y autores modernos (Los Angeles, California, 1933), 348.

 

304

(Madrid, 1920), 60.

 

305

(Madrid, 1920), 83.

 

306

All quotations from Alma come from the Madrid edition of 1913.

 

307

Pérez Galdós, Spanish Liberal Crusader (Madison, 1948), 319.

 

308

Pérez Galdós and the Spanish Novel of the Nineteenth Century (London & Toronto, 1927), 208.

 

309

«La doctrine de Jésus dit: 'Ne jugez pas, soyez humbles, pardonnez les offences, résignezvous,' était préconisée par l'Église, en paroles, mais en même temps l'Église approuvait ce qui était incompatible avec cette doctrine... Ce qui m'était cher et indispensable, c'était une existence basée sur la vérité chrétienne, et l'Église m'offrait des règles complètement étrangères à cette vérité que j'aimais. Les règles de l'Église touchant les articles de foi, les dogmes, l'observance des sacrements, des carêmes, des prières ne m'étaient pas nécessaires et je ne voyais pas les règles basées sur la vérité chrétienne.» (Ma Religion, 8, 9).

 

310

Nazarín (Madrid, 1895), 277.

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