Selecciona una palabra y presiona la tecla d para obtener su definición.
 

31

Pamela Waley, «The Unity of the Casamiento engañoso and the Coloquio de los perros», BHS 34 (1957): 201-212. Now see also E. C. Riley, «La profecía de la bruja (El Coloquio de los perros)», Actas del primer coloquio internacional de la Asociación de Cervantes (Barcelona: Anthropos, 1990), 83-94.

 

32

Carlo Ginzburg, Ecstasies. Deciphering the Witches' Sabbath (1989). Translated by Raymond Rosenthal (New York: Pantheon, 1991), 1.

 

33

Florencio Idoate, Un documento de la Inquisición sobre brujería en Navarra (Pamplona: Aranzadi, 1972), 141.

 

34

Mary S. Gossy, «Marriage, Motherhood, and Deviance in El casamiento engañoso / Coloquio de los perros», in her The Untold Story. Women and Theory in Golden Age Texts (Ann Arbor: Michigan UP, 1989), 57-82.

 

35

Amezúa recalls, among many others, Baltasar del Alcázar, El diálogo entre dos perrillos (1585?), «muy breve en su extensión y pobrísimo en peripecias», and remarks that Rodríguez Marín had already considered it the germ for Casamiento/Coloquio (Cervantes creador, II, 414).

 

36

Antonio Rey Hazas, «Género y estructura de El coloquio de los perros, o cómo se hace una novela», in José Jesús Bustos Tovar, ed., Lenguaje, ideología y organización textual en las «Novelas Ejemplares» (Madrid: Universidad Complutense, 1983), 132.

 

37

Mary Gaylord, «Cervantes' Portrait of the Artist», Cervantes 3.2 (1983): 102.

 

38

«Literary Paternity», in Sandra M. Gilbert and Susan Gubar, The Madwoman in the Attic: The Woman Writer and the Nineteenth-Century Literary Imagination (New Haven: Yale UP, 1979).

 

39

Edward Said, Beginnings: Intention and Method (New York: Basic Books, 1975), 4-5.

 

40

«Every word/discourse betrays the ideology of its speaker... Every speaker, therefore, is an ideologue and every utterance an ideologeme» (Bakhtin 429).