Selecciona una palabra y presiona la tecla d para obtener su definición.
Indice


 

171

Emilia Pardo Bazán, «Ángel Guerra», Nuevo teatro crítico, I (1891), p. 63.

 

172

Sopeña Ibáñez, p. 150.

 

173

Benito Pérez Galdós, Ángel Guerra, Vol. IV of Obras completas (Madrid: M. Aguilar, 1942), p. 1358.

 

174

Ricardo Gullón, Galdós, novelista moderno (Madrid: Taurus, 1960), p. 203.

 

175

Galdosian commentators are in general agreement that most of Guerra's dreams and hallucinations are upheavals of suppressed-libidinous desires. Joseph Schraibman says: «Guerra's dreams reflect his changing personality throughout the novel. He has tried to sublimate his sexual desire into a religious fervor». [Dreams in the Novels of Galdós (New York: Hispanic Institute, 1960), p. 116]. Leota W. Elliot comments that «In Guerra's dreams Freud would find disguised expressions of highly significant underlying psychical processes; all brought about by the supression of libidinous impulses» [«Galdós and Abnormal Psychology», Hispania, 23 (1940), 33-341. Joaquín Casalduero in appraisal of Guerra's general emotional conflict concludes: «Todo elemento religioso, que aparece cuando Ángel Guerra cree sentir vocación sacerdotal es dentro de la novela una sublimación de lo sexual... La atracción sexual que ejerce Leré en Guerra, la subraya insistentemente el novelista, indicándonos con ello como, de acuerdo con su época, ven en el misticismo una última transformación de lo sexual» [Vida y obra de Galdós (Madrid: Gredos, 1961), p. 1031].

 

176

William T. Avery sees a definite affinity between the Cueva de Montesinos descent and Dante's tour through the Inferno: «Pero el lugar del Quijote que lógicamente debería corresponder aún más estrechamente a la obra de Dante sería naturalmente el relato de la bajada del caballero andante a las profundidades de la cueva de Montesinos. En primer lugar, tenemos el concepto básico de la bajada misma, la visita hecha 'al otro mundo' como dice Sancho, y podríamos esperar hallar aquí bastantes reminiscencias del viaje infernal del poeta italiano» [«Elementos Dantescos del Quijote», Anales Cervantinos, 13-14 (1974-75), 41].

 

177

Gloria M. Fry, «Symbolic Action in the Episode of the Cave of Montesinos from Don Quijote», Hispania, 48 (1965), 473.

 

178

Harry Sieber says: «Don Quijote's experience in the Cave of Montesinos points directly to the end of the novel. His consciousness returns from the literary time of the world of Montesinos to the aevum [the time order of novels], of the novel itself». [«Literary Time in the 'Cueva de Montesinos'», Modern Language Notes, 86 (1971), 279]. Peter N. Dunn recognizes in the Montesinos episode «un punto culminante muy cervantino, un pozo que resulta ser cumbre, un momento culminante sí pero desarrollado con mesura sin aparato... Los datos de la fisonomía marcan unos hitos en el camino que conduce a través de la Cueva de Montesinos a la derrota en la playa de Barcelona» [«La cueva de Montesinos por fuera y por dentro: estructura épica, fisonomía», Modern Language Notes, 88 (1973), 196, 201]. Bruce Tracy convincingly identifies the Montesinos descent with the Grail Quest motif of medieval literature, and interestingly points out that Quijote fails the first phase of the grail quest because of the diversionary appearance of the «enchanted» Dulcinea, and that after such a failure the achievement of the quest is «only possible after the final disillusionment and 'death' of the questor» [«The Grail Quest: Imagery and Motif in the Cave of Montesinos in Don Quijote», RMMLA Bulletin (1974), pp. 28-91.

 

179

Miguel de Cervantes Saavedra, Don Quijote de la Mancha (Madrid: Edise-Serrano, 1973), 11, p, 459.

 

180

Cervantes Saavedra, p. 460.

Indice