161
Ricardo Gullón, Galdós, novelista moderno (Madrid, 1960), p. 122.
162
María Zambrano, La España de Galdós (Madrid, 1960), p. 46.
163
Simone Weil, La Pesanteur et la grâce (Paris, 1948), p. 74.
164
Zambrano, p. 46.
165
Weil, p. 73.
166
Joaquín Casalduero, «Significado y forma de Misericordia», Vida y obra de Galdós (Madrid, 1961), p. 216.
167
Benina says early in the novel: «Es que hay compromisos tan grandes, tan grandes, que parece imposible que se pueda salir de ellos» (V, 1887. She does get throuhgt all of them heroically, and the parallel with St. Rita obvius.
168
The mention of Guillermina Pacheco is of course an example of Galdós' inveterate habit of using his own works as part of the materia of succeeding novels.
169
Zambrano, p. 64.
170
Casalduero, «Significado y forma de Misericordia», p. 221.