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30

Cf. comments on the First Satire, above. For sources of The Honorable Culprit, see the articles by Caso, Polt, and Jean Sarrailh, «À propos du Delincuente honrado de Jovellanos», in Mélanges d'études portugaises offerts à M. Georges Le Gentil ([Chartres]: Instituto para a Alta Cultura, 1949), pp. 337-51.



 

31

Antonio Alcalá Galiano, Historia de la literatura española, francesa, inglesa e italiana en el siglo XVIII (Madrid, 1845), p. 378.



 

32

Ramón del Toro y Durán, Jovellanos y la reforma del teatro español en el siglo XVIII (Gijón, 1891), p. 66; El intérprete del pueblo, No. 16 (Lima, Feb. 11, 1852), a reference which I owe to the generosity of D. Luis Monguió.



 

33

Russell P. Sebold, «Contra los mitos antineoclásicos españoles», Papeles de Son Armadans, IX, No. CIII (October, 1964), pp. 108-10.



 

34

Julio Somoza de Montsoriú, Inventario de un jovellanista (Madrid, 1901), p. 126.



 

35

Fermín Canella y Secades, Historia de la Universidad de Oviedo y noticias de los establecimientos de enseñanza de su distrito, 2d ed. (Oviedo, 1903), p. 352, n. 1.



 

36

See V, 377 ff., and Paul Ilie, «Picturesque Beauty in Spain and England: Aesthetic Rapports between Jovellanos and Gilpin», The Journal of Aesthetics and Art Criticism, XIX (1960-1961), 167-74.



 

37

On Jovellanos and Goya, see Edith F. Helman, Trasmundo de Goya (Madrid, 1963).



 

38

I, 360a, 375a. See also Ilie, p. 167, and Ricardo del Arco, «Jovellanos y las bellas artes», Revista de ideas estéticas, IV (1946), 42-43.



 

39

For bringing these paintings to my attention I am grateful to Miss Áurea de la Morena Bartolomé of the University of Madrid.



 
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