Selecciona una palabra y presiona la tecla d para obtener su definición.



  —308→     —309→  

ArribaBIBLIOGRAFIA

ABIZANDA BROTO, Manuel: Damián Forment. El escultor de la Corona de Aragón, Barcelona, Ed. Selectas, 1942.

AGUSTÍN DE HIPONA, San: Confesiones de San Agustín, Padre y Doctor de la Iglesia, Madrid, Editorial Apostolado de la Prensa, 1964 (4a ed.; 1a ed. 1942).

ALBI, José: Joan de Joanes y su círculo artístico, València, Institución Alfonso el Magnánimo, 1979, 3 vols.

-Albrecht Dürer. Obra Gráfica (catàleg d'exposició, dir. Kosme María de Barañano), Madrid, Fundación Bancaja, 1996.

ALEIXANDRE TENA, Francisca (comissària): La ciutat de la memòria. Els còdexs de la catedral de València, València, Generalitat Valenciana, Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, 1997 (ed. bilingüe).

ALEMANY FERRER, Rafael (a cura de): Ausiàs March: textos i contextos, Barcelona. Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana, Publicacions de l'Abadia de Montserrat, Barcelona, 1997.

ALFONSO X EL SABIO: Las Cántigas de Santa María, Còdex miniat, Madrid, El Escorial, Biblioteca del Monasterio de San Lorenzo, s.XIII.

ALIAGA MORELL, Joan: Els Peris i la pintura valenciana medieval, València, Alfons el Magnànim, 1996.

ALTHUSSER, Louis: Montesquieu, la política y la historia, Madrid, Ciencia Nueva, 1968.

  —310→  

ANDERSON, Perry: El Estado Absolutista, Madrid, Siglo Veintiuno, 1979 (1a. ed. en anglès 1974).

ANÒNIM: "Maestro di Pere Roig de Corella", en Il Polittico di San Severino. Restauri e recuperi (a cura de F. Bologna), Napoli, Electa, 1989, p.95.

ANÒNIM: "Lluís Borrassà (activo entre 1380 y l425)", en Cathalonia. Arte gótico en los siglos XIV-XV (catàleg d'exposició), Madrid, Fundació la Caixa, Ministerio de Educación y Cultura, Museu Nacional d'Art de Catalunya, 1997, p.229-230.

ANÒNIM: "Studiolo", The Dictionary of Art, Grove, London, 1996, vol.29, p.859-861.

ANÒNIM: "Bernat Martorell (activo entre 1427 y 1452)", en Cathalonia. Arte gótico en los siglos XIV-XV (catàleg d'exposició), Madrid, Fundació la Caixa, Ministerio de Educación y Cultura, Museu Nacional d'Art de Catalunya, 1997, p.236.

ANSELM DE CANTERBURY: Per què Déu es va fer home, col. "Clàssics del Cristianisme", núm.34, Barcelona, Proa, 1992 (intro. i notes de Josep Manuel Udina i Cobo; trad. de J.M. Udina i Jaume Medina).

Apòcrifs del Nou Testament: Vid PUIG, Armand (coord.)

ARCHER, Robert: Aproximació a Ausiàs March. Estructura, tradició, metàfora, Barcelona, Editorial Empúries, 1996.

ARCHER, Robert (ed.): Ausiàs March. Obra Completa, Barcelona, Barcanova, 1997.

ARGILÉS, Caterina: "Notes sobre els pintors lleidatans dels segles XIV i XV segons els llibres de la Seu Vella", Analecta Sacra Tarraconensia, vol. 68, 1995, p. 77-104.

ARGILÉS, Caterina: "Notes sobre alguns mestres de la Seu Vella extretes dels llibres d'obra (1361-1485)", Miscel·lània. Homenatge a mossèn Jesús Tarragona, Lleida, Ajuntament de Lleida, 1996, p. 233-239.

ARIES, Philippe; DUBY, Georges (dir.): Historia de la vida privada, tomo 2: De la Europa feudal al Renacimiento (dir. G. Duby), Madrid, Taurus, 1988.

ARIES, Philippe; DUBY, Georges (dir.): Historia de la   —311→   vida privada, tomo 3: Del Renacimiento a la Ilustración (dir. Roger Chartier), Madrid, Taurus, 1989.

ARU, Carlo.: "Un documento definitivo per l'Identificazione di G. Barcelò", Annali della Facoltà di Filosofia e Lettere della R. Univ. Cagliari, III, 1930-1931, pp.169-178.

AUSIÀS MARCH: Poesies (ed. a cura de Pere Bohigas), Barcelona, Barcino, 1952-1959, 5 vols.

AUSIÀS MARCH: Poesies (ed. a cura de Vicent Josep Escartí), València, Edicions Alfons el Magnànim, 1993.

AYMAR I PUIG, Antoni: Ressenya històrica de la confraria i gremi de mestres fusters de Barcelona sots la invocació de St. Joan Baptista i de St. Josep, Barcelona, 1930.

BADIA, Lola i CANTAVELLA, Rosanna: "Ausiàs Marc, poeta", Història, Societat i Cultura dels Països Catalans, vol. III: La forja dels Països Catalans, segles XIII-XV, Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 1996, p.372.

BAJTIN, Mijail: La cultura popular en la Edad Media y en el Renacimiento, Madrid, Alianza, 1987.

BALTRONS I ROBERT, Genís (comissari): Domus Domini. La catedral del Bisbe Roger, de la Comtessa Ermessenda i de l'Ardiaca Arnau de Soler, catàleg d'exposició (30 maig - 5 juliol 1997), Girona, Fundació Caixa de Girona, 1997.

BALTRUSAITIS, Jurgis: La Edad Media fantástica. Antigüedades y exotismos en el arte gótico, Madrid, Cátedra, 1994, 3a. ed. (1a. ed. en francès 1960).

BARNES, Carl F.: "Le 'Probleme' Villard de Honnecourt", Les Batisseurs des Cathedrales Gothiques (dirigit per Roland Recht), Estrasburg, 1989, p. 209-223.

BASILI DE CESAREA: Sobre l'Esperit Sant, col. "Clàssics del Cristianisme", núm. 19, Barcelona, Proa, 1991 (intro. i notes de Josep Vives, trad. de Josep O'Callaghan).

BASSEGODA I HUGAS, Bonaventura: "Vicente Vitoria (1650-1709) primer historiador de Joan de Joanes", Locus Amoenus, Universitat Autònoma de   —311→   Barcelona, 1, 1995, p.165-172.

BATTISTI, Eugenio: "Corporazioni, Botteghe e Scuole nel Medioevo e nel Rinascimento", Enciclopedia Universale dell'Arte, vol. VII, Novara, 1982 (1a. ed. 1958), p.806-813.

BAXANDALL, Michael: Pintura y vida cotidiana en el Renacimiento. Arte y experiencia en el Quattrocento, Barcelona, Gustavo Gili, 1981, 2a. ed. (1a ed. en castellà 1978; 1a. ed. en anglès 1972).

BAXANDALL, Michael: Giotto y los oradores. La visión de la pintura en los humanistas italianos y el descubrimiento de la composición pictórica, 1350-1450, Madrid, Visor, col. "La balsa de Medusa", 38, 1996 (1a. ed. en anglès 1971).

BELENGUER I CEBRIÀ, Ernest: "Temps d'expansió i de crisi", Història, Societat i Cultura dels Països Catalans, vol. III: La forja dels Països Catalans, segles XIII-XV, Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 1996, p. 15-73.

BELLONCI, Maria: Lucrecia Borja (trad. i notes de J.F. Mira, present. de M. Batllori), València, Eliseu Climent, 1992 (1a ed. en italià 1947).

BELTRAN DE HEREDIA, Julia; VINYOLES, Teresa Ma. (comissàries): Del rebost a la taula. Cuina i menjar a la Barcelona gòtica, catàleg d'exposició (Museu d'Història de la Ciutat de Barcelona), Barcelona, Electa, 1994.

BENITO DOMÉNECH, Fernando i VALLÉS BORRÁS, Vicente: "Un Colegio de Pintores en la Valencia de l520", Archivo de Arte Valenciano, 1992, p. 62-67.

BENSASSAR, Bartolomé: La España del Siglo de Oro, Barcelona, Crítica, 1983.

BÉRCHEZ, Joaquín: Arquitectura y Academicismo en el siglo XVIII valenciano, València, Institució Alfons el Magnànim, 1987.

BERG, Judith: Bartolomé Bermejo, Tesi Doctoral inèdita del Department of Fine Arts, Harvard University, Cambridge, Massachusetts, 1969.

BERG, Judith: Bartolomé de Cárdenas "El Bermejo". Pintor errante en la Corona de Aragón, San Francisco, London, Bethesda, International Scholars Publications, 1997.

  —313→  

BERKOW, Robert (dir): El manual Merck de diagnóstico y terapéutica, Rahway (E.U.A.), Merck Co. Inc.m 1982, 7a tirada.

BERNARDI, J.: La date de l'Hexaéméron de Saint Basile, dins Studia Patristica, 3 (Text und Untersuchungen 78), Berlin, 1961, p.165-169.

BESERAN I RAMON, Pere i LORES I OTZET, Imma: El nom i la imatge de l'escultor romànic a Catalunya, treball de curs de doctorat, inèdit, Universitat Autònoma de Barcelona, 1988.

BLUNT, Anthony: Le Teorie Artistiche in Italia. Dal Rinascimento al Manierismo, Torino, Piccola Biblioteca Einaudi, 1966, (1a. ed. en anglès 1940); hi ha també ed. en castellà, Teoría de las artes en Italia, 1450-1600, Madrid, Cátedra, 1979.

BOCCACCIO, Giovanni: Des dames de renom (ed. de Xavier Carrere), Toulouse, Ombres, 1996.

BONAVENTURA, San: Obras de San Buenaventura (ed. de León Amorós, Bernardo Aperribay, Miguel Oromí) Madrid, Biblioteca de Autores Cristianos, 1946, 2 vols.

BONNASSIE, Pierre: La organización del trabajo en Barcelona a fines del siglo XV, Barcelona, CSIC, 1975.

BRENNER, Robert: "Agrarian Class Structure and Economic Development in preindustrial Europe", Past and Present, 1976, núm. 10, p.30-75.

BRUNO, Giordano: Mundo, magia, memoria. Selección de textos (ed. d'Ignacio Gómez de Liaño), Madrid, Taurus, 1973.

BUESA CONDE, Domingo J.: La Virgen en el Reino de Aragón. Imágenes y rostros medievales, Ibercaja, Zaragoza, 1995.

BÜHLER, Johannes: Vida y cultura en la Edad Media, México, Fondo de Cultura Económica, 1977, 2a. reimpr. (1a. ed. en alemany 1931).

BURCKHARDT, Jacob: La Cultura del Renacimiento en Italia, Barcelona, Iberia, 1979 (1a ed. en alemany 1860).

BURKE, Peter: "L'artista: momenti e aspetti", Storia dell'Arte Italiana, Torino, G.Einaudi, 1979, parte prima, vol. II, p.83-113.

BURKE, Peter: El Renacimiento italiano. Cultura y   —314→   sociedad en Italia, Madrid, Alianza, 1993 (1a. ed. en anglès 1969).

CANTERBURY: Vid Anselm de Canterbury.

CARBONERES, Manuel: Nomenclator de las puertas, calles y plazas de Valencia, Valencia, Imprenta del Avisador Valenciano, a cargo de José Peidró, 1873 (nova ed. facsímil de Paris-Valencia, 1980).

CASTELNUOVO, Enrico: "El Artista", El hombre medieval (ed. de J. Le Goff), Madrid, Alianza, 1990 (1a. ed. Roma-Bari, 1987), p.221-251.

CENNINO CENNINI: El Libro del Arte, ed. a cura de Franco Brunello, Madrid, Akal, 1988 (manuscrit de c. 1390; ed. princep, Roma, 1821).

CERVERÓ GOMIS, Luis: "Pintores valentinos, su cronología y documentación", Anales del Centro de Cultura Valenciana, 1964, p.81-136.

CERVERÓ GOMIS, Luis: "Pintores valentinos, su cronología y documentación", Archivo de Arte Valenciano, 1966, p. 19-30.

CERVERÓ GOMIS, Luis: "Pintores valentinos, su cronología y documentación", Archivo de Arte Valenciano, València, 1972, p. 44-57.

CERVÓS, Federico; SOLÁ Juan María: El palacio ducal de Gandía, Barcelona, Imp. Thomas, 1904.

CHASTEL, André: "El Artista", dins El hombre del Renacimiento (a cura d'Eugenio Garin), Madrid, Alianza, 1990 (1a ed. en italià 1987), p.229-258.

CHECA, Fernando: Pintura y escultura del Renacimiento en España, 1450-1600, Madrid, Cátedra, 1983.

CHECA, Fernando: Carlos V y la imagen del héroe en el Renacimiento, Madrid, Taurus, 1987.

CHECA, Fernando: Alberto Durero, cuaderno 6 d'"Historia 16", Madrid, 1994.

CHINI, Erio: "La pittura in Trentino e in Alto Adige nel Cinquecento", La Pittura in Italia. Il Cinquecento, Electa, Venezia, 1988 (1987), Tomo primo, 125-139.

CLARK, Kenneth: Civilización, una visión personal, Madrid, Alianza, 1997 (1a ed. en anglès 1969; 1a ed. en castellà 1979).

  —315→  

COLOMBÀS, García M. (intro. y comentarios); ARANGUREN, Iñaki (trad. y notas): La Regla de San Benito, B.A.C., 406, Madrid, 1979.

COLOMER I POUS, Eusebi: El pensament als Països Catalans durant l'Edat Mitjana i el Renaixement, Barcelona, Institut d'Estudis Catalans, Publicacions de l'Abadia de Montserrat, 1997.

COMPANY, Ximo: Pintura del Renaixement al Ducat de Gandia: imatges d'un temps i d'un país, València, Institució Alfons el Magnànim, 1985.

COMPANY, Ximo: La Pintura del Renaixement (col. "Descobrim el País Valencià", 26), València, Institució Alfons el Magnànim, Institució Valenciana d'Estudis i Investigació, 1987.

COMPANY, Ximo: La pintura paduano-ferraresa del Quattrocento y sus relaciones con España, "Espai-Temps" 2, Lleida, Universitat de Lleida, 1989.

COMPANY, Ximo: La Pintura Hispanoflamenca (col. "Descobrim el País Valencià", 32), Valencia, Institució Alfons el Magnànim, Institució Valenciana d'Estudis i Investigació, 1990.

COMPANY, Ximo: L'art i els artistes al País Valencià modern (1440-1600): comportaments socials, Curial, Barcelona, 1991.

COMPANY, Ximo: Els Borja, espill del temps, València, Edicions Alfons el Magnànim, Institució Valenciana d'Estudis i Investigació, 1992.

COMPANY, Ximo: 1502: un dia en el record de "lo pus solempne pintor de Spanya" (Paolo da San Leocadio)", Tercer Congrés d'Història Moderna de Catalunya, "Les Institucions Catalanes (segles XV-XVIII)", Pedralbes, Revista d'Història Moderna, Any XIII, núm. 13-I, Barcelona, 1993, vol. II, p.435-440.

COMPANY, Ximo: "De Roderic d'Osona al seu fill Francesc", Levante. El Mercantil Valenciano (28-XI-1994), p.40.

COMPANY, Ximo: El món dels Osona, ca 1460 - ca 1540, València, Generalitat Valenciana, Conselleria de Cultura, 1994.

COMPANY, Ximo: "Temática Mariana en el Museo San Pío V", Madonnas y Vírgenes, s. XIV-XVI.   —316→   Colección del Museo San Pío V (catàleg d'exposició), València, Generalitat Valenciana, 1995, p. 68-91.

COMPANY, Ximo: "Rerefons social de l'artista medieval", Història, Societat i Cultura dels Països Catalans, vol. III: La forja dels Països Catalans, segles XIII-XV, Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 1996, p. 332-349.

COMPANY, Ximo: "Homenatge a Ausiàs March: vessants populars de la cultura europea medieval", Congrés d'Història de la Cultura. Producció cultural i consum social, Lleida, Institut d'Estudis Llerdencs, 1997 (el congrés, les actes estan en curs de publicació).

COMPANY, Ximo; PUIG, Isidro: "El retaule major d'Alcover, obra de Jaume Ferrer II", en Retaule. Romànic i Gòtic d'Alcover, Alcover, Centre d'Estudis Alcoverencs, 1996, p.73-91.

COMPANY, Ximo; TOLOSA Luisa: "Nuevos documentos y puntualizaciones sobre los Osona", Archivo de Arte Valenciano, 1988, p.64-68.

CONDORELLI, Adele: "Paolo da San Leocadio", Commentari, 1963, fasc. II-III, p.134-150; fasc. IV, p.246-253.

COOR, G.: Neroccio de'Landi, Princeton, 1961.

CORDELLIER, Dominique i MARINI, Paola (comissàries): Pisanello. Le peintre aux sept vertus, (cat. d'expo. Musée du Louvre), París, Réunion des Musées Nationaux, 1996.

COROMINES, Joan (amb la col·laboració de Joseph Gulsoy i Max Cahner): Diccionari Etimològic i complementari de la llengua catalana, vol.I, ABL, Barcelona, Curial Edicions, 1980.

CRUILLES Marqués de: Los Gremios de Valencia. Memoria sobre su origen, vicisitudes y organización, València, Impr. de la Casa de Beneficencia, 1883.

DELARUELLE, E.: La piété populaire au Moyen Age, Torí, Bottega D'Erasmo, 1975.

DELARUELLE, E.; LABANDE, E.R.; CURLIAC, Paul: Espiritualidad y política en la Edad Media, vol. XIII, d'Historia de la Iglesia (dir. Agustin Fliche y Victor Martin), Valencia, Edicep, 1977.

  —317→  

DELUMEAU, Jean: El Miedo en occidente (siglos XIV-XVIII); una ciudad sitiada, Madrid, Taurus, 1989 (1a. ed. en francès 1978).

DOMÍNGUEZ ORTIZ, Antonio: "Velázquez y su tiempo", dins catàleg de Velázquez, Madrid, Ministerio de Cultura, 1990, p.3-19.

DOÑATE SEBASTIÁ, José María: Los retablos de Pablo de San Leocadio en Villarreal de los Infantes, Vila-real, Ajuntament de Vila-real, 1970 (1a. ed. en Boletín de la Sociedad Castellonense de Cultura, vol. XXXIV, 1958, p.241-289).

DUBY, Georges: Los tres órdenes o lo imaginario del feudalismo, Barcelona, Argot, 1983, 2a. ed. (1a. ed. en francès 1978).

DUBY, Georges: La época de las catedrales. Arte y sociedad, 980-1420, Madrid, Cátedra, 1993 (1a. ed. en francès 1966-67).

DUBY, Georges, BARRAL I ALTET, Xavier, GUILLOT DE SUDUIRAUT, Sophie: La escultura. El testimonio de la Edat Media desde el siglo V al XV, Barcelona, Skira, Carroggio, 1989, especialment el capítol "Firma i trabajo del escultor románico", p. 84-85.

DURAN I SANPERE, Agustí: Barcelona i la seva història, vol. II: la societat i l'organització del treball, Barcelona, Curial, 1973.

DURAN I SANPERE, Agustí: Barcelona i la seva història, vol. III: L'art i la cultura, Barcelona, Curial, 1975.

ECO, Umberto: Art i bellesa en l'estètica medieval, Barcelona, Destino, 1990 (1a. ed. en italià 1987).

EDGERTON Jr, S. Y.: Pictures and Punishment: Art and Criminal Prosecution during the Florentine Renaissance, Ithaca i Londres, 1985.

ERASME DE ROTTERDAM: Manual del cavaller cristià, col. "Clàssics del Cristianisme", núm. 24, Barcelona, Proa, 1991 (intro. i trad. de Jaume Medina).

ERLANDE-BRANDENBURG, Alain: El arte gótico, Madrid, Akal, 1992 (1a. ed. en francès 1983).

ESPAÑOL, Francesca: "El taller de un orfebre medieval a través del inventario de sus bienes", en Actas del IV Congreso Español de Historia del   —318→   Arte (Zaragoza, 1982), Zaragoza, 1984, p. 107-130.

FAGGIN, Giorgio T.: Tout l'oeuvre peint des frères Van Eyck, París, Flammarion, 1969 (1a. ed. en italià 1968; hi ha traducció en castellà).

FALOMIR FAUS, Miguel: Arte en Valencia, 1472-1522, València, Consell Valencià de Cultura, Generalitat Valenciana, 1996.

FERNÁNDEZ ÁLVAREZ, Manuel La Sociedad Española en el Siglo de Oro, Madrid, Editora Nacional, 1984.

FERRAN SALVADOR, Vicente: Capillas y casas gremiales de Valencia, València, 1926.

FOLLET, Kent: Los pilares de la tierra, Barcelona, Plaza-Janes, 1993, (19a. ed.; 1a. en anglès 1989).

FONTANA, Josep: Europa ante el espejo, Barcelona, Crítica, 1994.

FOREST, A. GANDILLANC M. de STEENBERGHEN, F. Van: El pensamiento medieval, Vol. XIV d'Historia de la Iglesia (dir. Agustin Fliche y Victor Martin), València, Edicep, 1974.

FOX, Sally: La dona medieval. Llibre d'Hores il·luminat, Madrid, Mondadori, 1988 (1a. ed. en anglès 1985).

FRANCESC D'ASSÍS: Escrits, col. "Clàssics del Cristianisme", núm. 1, Barcelona, Facultat de Teologia de Catalunya, Fundació Enciclopèdia Catalana, 1988 (intr. de Jacint Duran, trad. de Nolasc del Molar i Joan Giró).

FRIAS, María Antonia: "La mujer en el arte cristiano Bajomedieval (s.XIII-XV)", Anuario Filosófico, XXVI/3, Universidad de Navarra, 1993.

FRIEDENTHAL, Richard: Cartas de grandes artistas, vol. I: De Ghiberti a Velázquez, Barcelona, Nauta, 1967.

FURIÓ, Antoni: "Una pagesia dividida: diferències jurídiques i desigualtats econòmiques", Història, Societat i Cultura dels Països Catalans, vol. III: La forja dels Països Catalans, segles XIII-XV, Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 1996, p. 184-199.

FURIÓ, Antoni; GARCIA-OLIVER, Ferran: "Del dia i la nit   —319→   actituds i comportaments al món rural valencià", Ullal, 9, 1986, p.42-52.

FUSTER, Joan: "Vigència d'Ausiàs March", dins Obres Completes, vol.I, Barcelona, Edicions 62, 1975 (2a. ed.; 1a. ed. 1968), p. 313-247.

GÁLLEGO, Julián: El pintor de artesano a artista, Granada, Universidad de Granada, 1976.

GARCÍA CÁRCEL, Ricardo: "Notas sobre población y urbanismo en la Valencia del siglo XVI", Saitabi, XXV, 1975, p.133-153.

GARCÍA CÁRCEL, Ricardo: Orígenes de la Inquisición española. El tribunal de Valencia, 1478-1530, Barcelona, Península, 1976.

GARCÍA CÁRCEL, Ricardo: Herejía y sociedad en el siglo XVI. La Inquisición en Valencia, 1530-1609, Barcelona, Península, 1980.

GARCIA MARSILLA, Juan Vicente: "Capilla, sepulcro y luminaria. Arte funerario y sociedad urbana en la Valencia medieval", Ars Longa. Cuadernos de Arte, 6, 1996, p. 69-80.

GARCIA-OLIVER, Ferran: "Gandia 1502, en la ploma d'un foraster", Saó, núm.129, 1990, p.48-51.

GARCIA-OLIVER, Ferran: Terra de feudals. El País Valencià en la tardor de l'Edat Mitjana, València, Edicions Alfons el Magnànim, 1991.

GARCIA-OLIVER, Ferran: "«Desenfrenades e incorregibles dones», Els monestirs femenins a la ciutat valenciana medieval", Revista d'Història medieval, València, Universitat de València, núm.2, 1991, p.133-156.

GARCIA-OLIVER, Ferran: "El Triomf de la Mort", València i la mediterrània medieval. Societats i economies en contacte al segle XV, Revista d'Història Medieval, Universitat de València, 3, 1992, p. 243-248.

GARCIA-OLIVER, Ferran: "Perdurar, després de la mort. El testament de Pere d'Aragó, Senyor de Montitxelvo", 750 anys com a Valencians: Albaida i la Vall 1245-1995, Caixa d'Estalvis d'Ontinyent, València, 1995, p. 175-194.

GARCIA-OLIVER, Ferran: "Elusiva cultura marginal", separata de Cultura y culturas en la historia, Salamanca, Ediciones Universidad de   —320→   Salamanca, 1995, núm. 94, p. 19-30.

GARCIA-OLIVER, Ferran: "Per la història de la cultura de la Safor", Miscel·lània Josep Camarena, Gandia, CEIC Alfons el Vell, 1997, p. 20-29.

GARIN, Eugenio: La revolución cultural del Renacimiento, Barcelona, Crítica, 1984, 2a. ed.; 1a. 1981 (1a. en italià 1967-1976).

GARIN, Eugenio: El Renacimiento italiano, Barcelona, Ariel, 1986 (1a. ed. en italià 1941).

GARÍN ORTIZ DE TARANCO, Felipe María: La Academia Valenciana de Bellas Artes. El movimiento academicista europeo y su proyección en Valencia, València, Imp. F. Doménech, 1945; nova ed., València, 1992.

GARRIGA, Joaquim (amb la col·laboració de Marià Carbonell): L'època del Renaixement, s.XVI, vol. IV de la "Història de l'Art Català", Barcelona, Edicions 62, 1986.

GEREMEX, Bronislaw: La piedad y la horca. Historia de la miseria y la caridad en Europa, Madrid, Alianza, 1989 (1a. ed. en francès 1976).

GEREMEK, Bronislaw: "El marginado", dins El hombre medieval (a cura de J. Le Goff), Madrid, Alianza, 1990 (1a ed. en italià 1987), p. 359-386.

GIALLONGO, Angela: Il Bambino Medievale. Educazione ed infanzia nel Medioevo, Bari, Edizioni Dedalo, 1990.

GIBSON, Walter S.: El Bosco, Barcelona, Destino-Thames and Hudson, 1993 (1a. ed. en anglès 1973).

GLASSER, Hannelore: Artist's Contracts of the Early Renaissance, Oxford, 1987.

GOFFEN, Rona: Piety and Patronage in Renaissance Venice. Bellini, Titian and the Franciscans, New Haven and London, Yale University Press, 1986.

GOMBRICH, Ernst H.: Historia del Arte, Madrid, Alianza, 1988, 6a. reimpres., 1a. ed., 1979 (1a. ed. en anglès 1955).

GOMBRICH, Ernst H.: Imágenes simbólicas, Madrid, Alianza, 1983 (1a. ed. en anglès 1972).

GÓMEZ FRECHINA, José: "Vicente Joanes", en Cinco siglos de pintura valenciana. Obras del Museo   —321→   de Bellas Artes de Valencia, Madrid, Fundación Central Hispano, 1996, p.211-212.

GONZÁLEZ GARCÍA, Ángel (edició a cura de): Tratado de pintura (de Leonardo da Vinci; edició príncep, París, 1615), Madrid, Editora Nacional, 1979.

GRASSI, Luigi i PEPE, Mario: Dizionario dei termini artistici, Torino, Tea, 1994.

GREGORI DE NISSA: Vida de Moisés, col. "Clàssics del Cristianisme", núm.23, Barcelona, Proa, 1991 (intro. i trad. de Josep Vives).

GUDIOL I CUNILL, Josep: La Pintura Mig-Eval Catalana, vol. I Els Primitius, vol. II Els Trescentistes (segona part) Barcelona, 1927 i 1929 respectivament.

GUDIOL, José: Pintura Gótica (Ars Hispaniae, vol. IX), Madrid, Plus Ultra, 1955.

GUDIOL, José: Bernardo Martorell, Madrid, CSIC, 1959.

GUERRA, José Antonio (ed.): San Francisco de Asís. Escritos. Biografías. Documentos de la época, B.A.C., 399, Madrid, 1980 (2a. ed., 1a. 1978).

GUINOT, Enric (coord.): "Fer-se grans. Els joves i el seu futur al món medieval", dossier de Revista d'Història Medieval, 5, p. 7-130.

HALE, J. R. (Dir.): Enciclopedia del Renacimiento italiano, Madrid, Alianza Diccionarios, 1984 (1a. ed. en anglès 1981).

HALICZER, Stephen (ed.): Inquisition and Society in Early Modern Europe, Londres, Croom-Helm, 1986.

HALICZER, Stephen: Inquisición y sociedad en el Reino de Valencia, 1478-1834, València, Edicions Alfons el Magnànim, 1993.

HASKELL, Francis: "Mecenatismo et patronato", Enciclopedia Universale dell'Arte, Novara, Instituto Geografico de Agostini, 1958, vol. VIII, p.940-956.

HAUF I VALLS, Albert: "Profetisme, cultura literària i espiritualitat en la València del segle XV: d'Eiximenis i Sant Vicent Ferrer a Savonarola, passant pel Tirant lo Blanc", Xàtiva. Els Borja, una projecció europea, Xàtiva, Ajuntament de Xàtiva,   —322→   1995, vol. I, p. 101 -138.

HAUSER, Arnold: Historia social de la literatura y el arte, Madrid, Guadarrama, 1976, 13a. ed. (1a. ed. en anglès 1951).

HEREDIA MORENO, María del Carmen: Estudios de los contratos de aprendizaje artístico en Sevilla a comienzos del siglo XVIII, Sevilla, Diputación Provincial, 1974.

HEERS, Jaques: Occidente durante los siglos XIV y XV. Aspectos económicos y sociales, Barcelona, Labor, 1984, 1a reimpr. de la 2a ed. de 1976 (1a ed. en francès 1968).

HEERS, Jaques: Esclavos y sirvientes en las sociedades mediterráneas durante la Edad Media, València, Alfons el Magnànim, 1989 (1a. ed. en francès 1981).

HICKS, Carola: "Studio (workshop)", The Dictionary of Art, London, 1996, vol.29, p.850-859.

HILDEGARDA DE BINGEN: Llibre de les obres divines, col. "Clàssics del Cristianisme", núm.65, Barcelona, Proa, 1997 (intro. de Rosa Maria Piquer i Pomés, trad. d'Isabel Segarra i Añón).

HOLMES, George: Europa: jerarquía y revuelta, 1320-1450, México, Siglo Veintiuno, 1978 (1a. ed. en anglès 1975).

Homenatge europeu a Ausiàs March (ed. pel CEIC Alfons el Vell; justificació de G. Garcia Frasquet, pròleg d'Albert G. Hauf), Gandia, CEIC Alfons el Vell, 1996.

HUIZINGA, Johan: El otoño de la Edad Media. Estudios sobre la forma de la vida y del espíritu durante los siglos XIV y XV en Francia y en los Países Bajos, Madrid, Alianza, 1994, 20a. ed. (1a. en castellà 1930; 1a. en holandés 1927).

IRADIEL, Paulino: "Corporaciones de oficio, acción política y sociedad civil en Valencia", Cofradías, gremios y solidaridades en la europa Medieval, Pamplona, 1993, p.253-284.

JOANOT MARTORELL (i Martí Joan de Galba): Tirant lo Blanc (a cura de Martí de Riquer, amb la col·laboració de Maria Josepa Gallofré), Barcelona, Edicions 62, 1990, 4a. ed. (1a. ed. 1983).

  —323→  

KEMPIS, Tomás: De la imitación de Cristo, Barcelona, Ed. La Hormiga de Oro, 1935 (original de c.1450).

KIMPEL, Dieter: "La sociogènese de l'architecte moderne", dins Artistes, artisans et production artistique au Moyen Age, vol.I, París, 1986, p.135-149.

KING, Margaret L.: Mujeres renacentistas. La búsqueda de un espacio, Madrid, Alianza, 1993 (1a. ed. en anglès 1991).

KOBAL, John: Las cien mejores películas, Madrid, Alianza Editorial, 1990.

KOSTOF, Spiro: "El arquitecto en la Edad Media, en Oriente y Occidente", El Arquitecto. Historia de una profesión, Madrid, Cátedra, 1984 (1a. ed. Oxford, 1977), p. 65-97.

KRIS, Ernst i KURZ, Otto: La leyenda del artista, Madrid, Cátedra, 1982 (1a. ed. en anglès 1979).

KRISTELLER, Paul Oskar: El pensamiento renacentista y las artes, Madrid, Taurus, 1986 (1a. ed. en anglès 1965).

LACARRA DUCAY, Maria del Carmen: Primitivos Aragoneses en el Museo Provincial de Zaragoza, Saragossa, Institución Fernando el Católico (CSIC), 1970.

LACARRA DUCAY, Maria del Carmen: "Aragón", dins La pintura gótica en la Corona de Aragón (catàleg d'exposició), Saragossa, Museo e Instituto de Humanidades Camón Aznar, 1980, p.21-27.

LACARRA DUCAY, Maria del Carmen: "Sobre dibujos preparatorios para retablos de pintores aragoneses del siglo XV", Anuario de Estudios Medievales, 1983, núm.13, p.553-581.

LACROIX, R. P. Benoit: "Travailleurs manuels du moyen âge roman: leur spiritualité", Mélanges offerts à René Grozet, I, Poitiers, 1966, p. 523-529.

LAVADO PARADINA, Pedro: "Imágenes de la vida cultural de las mujeres medievales", Las sabias mujeres, II (Siglos XIII-XVI). Homenaje a Lola Luna, (ed. de Maria del Mar Graña Cid), Asociación Cultural Al-Mudayna, Laya, Madrid, 1995, p.217-239.

LE BRAS, Gabriel: La Iglesia Medieval, vol. XII de   —324→   Historia de la Iglesia (dir. Agustín Fliche i Víctor Martin), València, Edicep, 1976.

LECLERC, Eloi: Saviesa d'un pobre: Francesc d'Assís, Barcelona, Claret, 1990, 4a. ed., 1a. ed. 1977.

LE GOFF, Jaques: La civilización del Occidente Medieval, Barcelona, Ed. Juventud, 1969 (1a. ed. en francès 1965).

LE GOFF, Jacques: Tiempo, trabajo y cultura en el Occidente medieval, Madrid, Taurus, 1983 (1a. ed. en francès 1978).

LE GOFF, Jacques: Los intelectuales en la Edad Media, Barcelona, Gedisa, 1986 (1a. ed. en francès 1985).

LE GOFF, Jacques: "Les Bâtisseurs des Cathédrales", Les Batisseurs des Cathedrales Gothiques (catàleg de l'exposició amb el mateix nom a cura de Roland RECHT), Estrasburg, 1989, p. 11-13.

LE GOFF, Jacques (ed.): El hombre medieval, Madrid, Alianza, 1990 (1a. ed. L'uomo medievale, Roma-Bari, 1987).

LE GOFF, Jacques: La vieja Europa y el mundo moderno, Madrid, Alianza, 1995 (1a. ed. Munic, 1994).

LEONARDO DA VINCI, (edició a cura de Ángel González García): Tratado de pintura (de Leonardo da Vinci; edició príncep, París, 1615), Madrid, Editora Nacional, 1979 (2a. ed.; 1a. ed. 1976).

LIEBER GERSON, Pauda (ed.): Abbot Suger and Saint-Denis, New York, The Metropolitan Museum of Art, 1987 (2a. ed.; 1a. ed 1986).

LLOMPART, Gabriel: La pintura medieval mallorquina. Su entorno cultural y su iconografía, 4 vols. Palma de Mallorca, Caja de Ahorros y Monte de Piedad de las Baleares, 1977 - 1980.

LLULL, Ramon: Llibre de Meravelles, vol.III, a cura de Mn. Salvador Galmés, Barcelona, Editorial Barcino, 1933.

LLULL Ramon: Llibre de Evast e Blanquerna, vol.I, a cura de Mn. Salvador Galmés, Barcelona, Editorial Barcino, 1935 (escrit entre 1283-1285).

LORÉS I OTZET, Immaculada: "Le travail et l'image du sculpteur dans l'art roman catalan", Les Cahiers de Saint-Michel de Cuxa, XXVI, 1995, pp. 27-33.

  —325→  

LUPORINI, C.: La mente di Leonardo, Florència, 1942. MADURELL MARIMÓN, José María: "El arte en la comarca Alta de Urgel", Anales y Boletín de los Museos de Arte de Barcelona, 1945, III, 4, p.259-340.

MADURELL MARIMÓN, José María: "El arte en la comarca Alta de Urgel (Conclusión). Documentos", Anales y Boletín de los Museos de Arte de Barcelona, 1946, IV, 3-4, p.297-323.

MADURELL MARIMÓN, José María: "Las ordenanzas del oficio de los maestros de obras barceloneses", Barcelona. Divulgación histórica, V, 1948, p.205-208.

MADURELL MARIMÓN, José María: "El pintor Lluís Borrassà. Su vida, su tiempo, sus seguidores y sus obras", (I), Anales y Boletín de los Museos de Arte de Barcelona, vol. VII, 1949, p.8-325.

MALE, Emile: L'Art religieux de la fin du Moyen Âge en France. Etude sur l'iconographie du Moyen Age et sur ses sources d'inspiration, Paris, Armand Colin, 1995, 7a. ed. (1a. ed. en francès 1908).

MANCINELLI, Fabrizio: La Cappella Sistina, Città del Vaticano, Tipografia Vaticana, 1993.

MARETTE, Jacqueline: Connaissance des primitifs par l'étude du bois, París, 1961.

MARÍAS, Fernando: El largo siglo XVI. Los usos artísticos del Renacimiento español, Madrid, Taurus, 1989.

MARQUÉS, Benigne: "Arnau Pintor, artista de la Seu d'Urgell durant la segona meitat del segle XIV", Miscel·lània Homenatge a mossèn Jesús Tarragona (a cura d'E. Balasch, C. Berlabé, M. Burrel), Saragossa, Ajuntament de Lleida, 1996, p.261-273.

MARTÍN GONZÁLEZ, Juan José: "La vida de los artistas en Castilla la Vieja y León durante el Siglo de Oro", Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos, tomo LXVII, 1, Madrid, 1959, p.391-439.

MARTÍN GONZÁLEZ, Juan José: El artista en la sociedad española del siglo XVII, Madrid, Cátedra, 1984.

MARTÍNEZ SHAW, Carlos: "El Renaixement, llavor de   —326→   modernitat", L'Avenç, núm. 73, Barcelona, 1984, p. 48-51, dins del dossier "El Renaixement com a aventura de l'esperit", p. 46-72.

MARTORELL: Vid Joanot Martorell.

MATHER, Rufus Graves.: "Documents mostly new relating to Florentine painters and sculptors of the Fifteenth Century", Art Bulletin, 30, 1948, p. 20-65.

MERCADER, Gaspar: El Prado de Valencia, ed. d'Henri Merimée, Toulouse, Librairie Edouard Privat, 1907.

MICHELETTI, Emma: Domenico Ghirlandaio, Florencia, Scala, 1992.

MICCOLI, Giovanni: "Los monjes", dins El hombre medieval (a cura de J. Le Goff), Madrid, Alianza, 1990 (1a. ed. en italià 1987), p.45-81.

MOLAS RIBALTA, Pere: Los gremios barceloneses del siglo XVIII. La estructura corporativa ante el comienzo de la Revolución Industrial, Madrid, Conferencia Española de Cajas de Ahorro, Raycar S.A. Impresores, 1970.

MOLLAT, Michel i WOLFF, Philippe: Uñas azules. Jacques y Ciompi. Las revoluciones populares en Europa en los siglos XIV y XV, Madrid, Siglo Veintiuno, 1976 (1a. ed. en francès 1970).

MONTOLIU, Manuel de: Ausiàs March, Barcelona, Alpha, 1959.

MORAN, Miguel i CHECA, Fernando: El coleccionismo en España. De la cámara de maravillas a la galería de pinturas, Madrid, Cátedra, 1985.

MÜLLER, Werner: "Le Dessin technique a l'epoque Gothique", Les Batisseurs des Cathedrales Gothiques (dirigit per Roland Recht), Estrasburg, 1989, p. 237-254.

MURATOVA, Xènia: "«Vir quidem fallax et falsidicus sed artifex praeelectus». Remarques sur l'image sociale et littéraire de l'artiste au Moyen Age", dins Artistes, artisans et production artistique au Moyen Age, París, 1986, vol. I, p. 53-72.

NIEREMBERG, Eusebio: Firmamento religioso de luzidos astros en algunos claros varones de la Compañía de Jesús, Madrid, 1644.

NIETO ALCAIDE, Víctor: La luz, símbolo y sistema   —327→   visual (el espacio y la luz en el arte gótico y del Renacimiento), Madrid, Cátedra, 1978.

NÚÑEZ RODRÍGUEZ Manuel: Casa, calle, convento. Iconografía de la mujer bajomedieval, Santiago de Compostela, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Santiago de Compostela, 1997.

OMAECHEVARRIA, Ignacio (ed.): Escritos de Santa Clara y documentos contemporáneos, B.A.C., 314, Madrid, 1970.

ORELLANA, Marcos Antonio de: Valencia antigua y moderna, València, Acción Bibliográfica Valenciana, 1923, ed. facsímil Paris-Valencia, 1985, 2 vols.

PADILLA LAFUENTE, José Ignacio: "Las campanas horarias de la catedral de Lleida: hacia una cesura de tiempo", Congrés de la Seu Vella de Lleida. Actes, Lleida, Pagès Editors, 1991, p. 159-166.

PAGÈS, Amadeu (ed.): Les obres d'Auzias March, València, Consell Valencià de Cultura, Generalitat Valenciana, 1995, 2 vols.

PALOMINO, Antonio: El Parnaso español pictórico laureado, con la vida de los pintores y estatutarios eminentes españoles, Madrid, Aguilar, 1988, vol. III (1a. ed. Madrid, 1724).

PANOFSKY, Erwin: Arquitectura gótica y escolástica, Buenos Aires, Infinito, 1959 (1a. ed. en anglès, 1951).

PANOFSKY, Erwin: Renacimiento y renacimientos en el arte occidental, Madrid, Alianza Editorial, 1981, 3a. ed. (1a. ed. en anglès 1960).

PANOFSKY, Erwin: Vida y Arte de Alberto Durero, Madrid, Alianza Forma, 1982 (1a. ed. en anglès 1943).

PAWELS (et alt.): Royal museum of Fine Arts, Belgium. The Museum of Ancient Art, Brussels, col. "Musea Nostra", Brussel·les, Crédit Communal, 1993.

PLANAS BADENAS, Josefina: "El trabajo de la mujer en la Barcelona del siglo XV: estudio de sus representaciones artísticas en la pintura y miniatura del estilo Internacional", Boletín del Museo e Instituto Camón Aznar, 1989 (38), p.95-120.

  —328→  

PLANELLA, J.: "La Purísima de Juan de Juanes. Estudio histórico-crítico", Razón y Fe, núm. extraordinari, 1904, p.149-150.

PSEUDO-DIONÍS AREOPAGITA: La jerarquía eclesial. La jerarquía eclesiàstica, col. "Clàssics del Cristianisme", núm. 49, Barcelona, Proa, 1994 (intro. i trad. de Josep Vives).

PUIG, Armand (coord.): Apòcrifs del Nou Testament, col. "Clàssics del Cristianisme", núm.17, Barcelona, Proa, 1990 (intro., trad. i notes de diversos autors).

RADDING, Charles M. i CLARK, William W.: Medieval Architecture, Medieval Learning. Builders and Masters in the Age of Romanesque and Gothic, Yale University Press, New Haven and London, 1992.

RECUPERO, J.: Leonardo. Scritti, Trattato della Pittura, Scritti Letterari, Scritti Scientifici, Roma, Italiana di Cultura, 1966.

RENEDO, Xavier i CABRÉ, Lluís (a cura de): Sant Vicent Ferrer. Sermons, Teide, Barcelona, 1993.

RICO, Francisco: El sueño del humanismo. De Petrarca a Erasmo, Madrid, Alianza, 1993.

RONCIERE, Charles de la: La vida privada de los notables toscanos en el umbral del Renacimiento, dins Historia de la vida privada, dirigida per G. Duby i F. Arias, vol. II, Del mundo feudal al Renacimiento, Madrid, Taurus, 1988, p. 163-309.

ROSSIAUD, Jacques: "El ciudadano y la vida en la ciudad", en El hombre medieval (ed. de J. Le Goff), Madrid, Alianza, 1990 (1a. ed. Roma-Bari, 1987), p.149-189.

ROWLANDS, John: Holbein. The Paintings of Hans Holbein the Younger, Oxford, Phaidon Press Limited, 1985.

RUBIO VELA, Agustín: Pobreza, enfermedad y asistencia hospitalaria en la Valencia del siglo XIV, València, Institució Alfons el Magnànim, 1984.

RUBIO VELA, Agustín: "La pesta del 1348 als Països Catalans", Història, Societat i Cultura dels Països Catalans, vol. III: La forja dels Països Catalans, segles XIII-XV, Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 1996, p.86-87.

  —329→  

RUIZ QUESADA, Francesc: "Aportacions al coneixement de la pintura de Lluís Borrassà a la catedral de Barcelona", Lambard. Estudis d'art medieval, Vol. VIII (1995), Amics de l'Art Romànic, Institut d'Estudis Catalans, 1996, p.215-271.

RUIZ QUESADA, Francesc: Aportacions a la pintura del taller de Lluís Borrassà a partir de la seva valoració econòmica, tesi de llicenciatura inèdita, Barcelona, Universitat de Barcelona, 1996.

RUIZ QUESADA, Francesc: "Imagen artística y económica de la pintura catalana en los siglos del gótico", en Cathalonia. Arte gótico en los siglos XIV-XV (catàleg d'exposició), Madrid, Fundació La Caixa, Ministerio de Educación y Cultura, Museu Nacional d'Art de Catalunya, 1997, p.67-80.

SALAVERT FABIANI, Vicent L. i GRAULLERA SANZ, Vicent: Professió, ciència i societat a la València del segle XVI, Barcelona, Curial, 1990.

SÁNCHEZ GOZALBO, Ángel: Pintores de Morella. Datos para la historia de la pintura valenciana de los siglos XIV y XV, Castellón de la Plana, Hijo de J. Armengot, 1944.

SÁNCHEZ GOZALBO, Ángel: "Iglesia de Santa María de Castellón. El Altar Mayor", Boletín de la Sociedad Castellonense de Cultura, vol. LIII, 1977, p.144-160, i 365-369; vol. LIV, 1978 p.1-29.

SANCHIS SIVERA, José: La catedral de Valencia, València, Imprenta de Fco. Vives Mora, 1909.

SANCHIS SIVERA, José: Pintores medievales en Valencia, València, Imp. Tipográfica Moderna, 1930.

SANCHIS SIVERA, José: "Vida íntima de los valencianos en la época foral", I: "Comidas y Bebidas", Anales del Centro de Cultura Valenciana, 5, 1932, p. 229-243.

SANPERE I MIQUEL, Salvador: Los Cuatrocentistas catalanes. Historia de la pintura en Cataluña en el siglo XV, 2 toms, Barcelona, Tipografia l'Avenç, 1906.

SANPERE I MIQUEL, Salvador: La Pintura Mig-Eval Catalana. Els Trescentistes (primera part), Barcelona, S.Babra, Llibreria Antiga i Moderna, 1924.

  —330→  

SANPERE I MIQUEL, Salvador: Los Cuatrocentistas catalanes. Historia de la pintura en Cataluña en el siglo XV, 2 toms, Barcelona, Tipografia l'Avenç, 1906.

SANT VICENT FERRER: Sermons (a cura de Josep Sanchis Sivera), vol. I, Barcelona, Barcino, 1932.

SANTIDRIÁN Pedro R. (selección a cargo de): Humanismo y Renacimiento, Madrid, Alianza, 1986.

SANTUCCI, Paola: La pittura del Quattrocento (Storia dell'Arte in Italia, dirigida per Ferdinando Bologna), Torino, Utet, 1992.

SANZ, María Jesús: Una hermandad gremial. San Eloy de los plateros 1341-1914, Sevilla, Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Sevilla, 1996.

SARALEGUI, Leandro de: "Para el estudio de algunas tablas del XV-XVI", Archivo Español de Arte, 1954, p.303-314.

SAVONAROLA, Jeroni: Senzillesa de la vida cristiana. Darrera meditació, col. "Clàssics del Cristianisme", núm. 3, Barcelona, Facultat de Teologia de Catalunya i Fundació Enciclopèdia Catalana, 1989 (intro. de Joan Bada; trad. de Joan Vinyes).

SCHLOSSER, Julius: La literatura artística. Manual de fuentes de la historia moderna del arte, Madrid, Cátedra, 1976, 3a. ed.; (1a. ed. en alemany, 1924).

SCHLOSSER, Julius: El arte de la Edad Media, Barcelona, Gustavo Gili, 1981 (1a. ed. en alemany, 1923).

SCHÖLLER, Wolfgang: "Le Dessin d'Architecture a l'epoque Gothique", Les Bâtisseurs des Cathedrales Gothiques (dirigit per Roland Recht), Estrasburg, 1989, p. 227-236

SEBASTIÁN, Santiago: Arte y humanismo, Madrid, Cátedra, 1978.

SEBASTIÁN Santiago: Mensaje Simbólico del Arte Medieval. Arquitectura, Liturgia e Iconografía, Madrid, Encuentro Ediciones, 1996 (1a. reimpre.; 1a. ed. 1994).

SIMI VARANELLI, Emma: Giotto e Tommaso, vol. I: I fondamenti dell'estetica tomista; vol II: La renovatio   —331→   delle arti nel Duecento italiano, Roma, 1988.

SOBRER, Josep Miquel: La doble soledat d'Ausiàs March, Barcelona, Quaderns Crema, 1987.

STOICHITA, Victor I.: El ojo místico. Pintura y visión religiosa en el Siglo de Oro español, Madrid, Alianza, 1996 (1a. ed. en anglès 1995).

STRONG, Roy: Arte y poder. Fiestas del Renacimiento, 1450-1650, Madrid, Alianza, 1988 (1a. ed. en anglès 1973).

SUREDA, Joan: L'Edat Mitjana. Romànic. Gòtic, vol. IV de la Història Universal Planeta (dirigida per José Milicua), Barcelona, Editorial Planeta, 1988.

TIERNEY, Brian: The Crisis of Church and State, 1050-1300, New Jersey, Englewood Cliffs, 1964.

TOMÀS D'AQUINO: Compendi de Teologia, col. "Clàssics del Cristianisme", núm. 13, Barcelona, Facultat de Teologia i Fundació Enciclopèdia Catalana, 1990 (intro. d'Evangelista Vilanova; trad. de Ventura Sella).

TORMO, Elías: "Los pintores cuatrocentistas: Juan Rexach", Cultura Española, XI, 1908, p.775-788.

TORMO, Elías: Jacomart y el arte Hispano-Flamenco cuatrocentista, Madrid, Centro de Estudios Históricos, 1913.

TORMO, Elías: "La Inmaculada y el arte español (I)", Boletín de la Sociedad Española de Excursiones, XXII, 1914, p. 108-132.

TRAMOYERES, Luís: Instituciones gremiales. Su origen y organización en Valencia, València, Impr. Doménech, 1889 (reed. en facsímil, València, 1979).

TRAMOYERES, Luís: "Un Colegio de Pintores en Valencia", Archivo de Investigaciones Históricas, año I, 1911, tomo II, núm. 4, p. 277-314; núm. 5, p. 446-462; núm. 6, p. 514-536; ed. posterior en tirada a part, Madrid, Librería General de Victoriano Suárez, 1912.

TREVOR-ROPER, Hug: Principes y Artistas. Mecenazgo e Ideología en cuatro cortes de los Habsburgo, 1517-1623, Madrid, Celeste Ediciones, 1992.

ULLMANN, Walter: Individuo e società nel Medioevo,   —332→   Roma-Bari, Laterza, 1983 (1a. ed. en anglès 1966).

VAUCHEZ, André: La sainteté en Occident aux derniers siècles du Moyen Âge, Roma, École Francaise de Rome, 1981.

VAUCHEZ, André: La espiritualidad del Occidente medieval (siglos VIII-XII), Madrid, Cátedra, 1985.

VAUCHEZ, André: "El Santo", dins El hombre medieval (a cura de J. Le Goff), Madrid, Alianza, 1990 (1a. ed. en italià 1987), p.323-358.

VENTURA, Jordi: Inquisició espanyola i cultura renaixentista al País Valencià, València, Eliseu Climent, 1978.

VENTURA, Jordi: "Les equivalències monetàries oficials a Catalunya a principis de l'Edat Moderna", Primer Congrés d'Història Moderna de Catalunya, Barcelona, Edicions de la Universitat de Barcelona, 1984, vol.I, p.435-441.

VERRIÉ, Frederic-Pau: "Dos contratos trascendentes de aprendizaje de pintor", Anales y Boletín de los Museos de Arte de Barcelona, vol.2, núm.3 juliol, 1944, p.67-76.

VERRIÉ, Frederic-Pau: La vida de l'artista medieval, Barcelona, Aymà Editors, 1953.

VICIANO, Pau "El temps d'Ausiàs. Un Quatrecents cavalleresc", Afers, fulls de recerca i pensament, 26, 1997, p. 15-31.

VIDAL BELTRAN, Eliseo: "Diez años en la Valencia Bajomedieval (1387-1396: reinado de Juan I)", extracte de tesi doctoral, Anales de la Universidad de Valencia, 1970, p.5-28.

VIGNAUX, Paul: El pensamiento en la Edad Media, México, Fondo de Cultura Económica, 1993; 8a. reimpresió (1a. ed. en francès, 1938; 1a. ed. en castellà, 1954).

VILANOVA Y PIZCUETA, Francisco de P.: "La Purísima de Juanes Tradición Valenciana", Almanaque de las Provincias, 1892.

VILANOVA Y PIZCUETA, Francisco de P.: Arte y Literatura, València, 1896, artículo V, "La Purísima de Juanes", p. 197-202.

VILLALMANZO CAMERO, Jesús (ed.): Llibre de Ordenacions   —333→   de la almoyna e confraria del Offici de fusters, València, Javier Boronat Editor, 1990.

VITRUVIO (Marco Lucio Vitruvio Polión): Los diez libros de Arquitectura (intro. Delfín Rodríguez Ruíz; versió castellana de José Luis Oliver Domingo), Madrid, Alianza, 1995.

VON MARTIN, Alfred: Sociología del Renacimiento, México, Fondo de Cultura Económica, 1974, 4a. reimp. (1a. ed. en alemany 1932).

VON SIMSON, Otto: La catedral gótica, Madrid, Alianza, 1980 (1a. ed. en anglès 1956).

VORAGINE, Santiago de la: La Leyenda Dorada, Madrid, Alianza, 1982, 2 vols. (trad. del llatí de Fray José Manuel Macías).

WACKERNAGEL, Martin: Il mondo degli artisti nel Rinascimento florentino, Roma, La Nuova Italia Scientifica, 1996 (1a. ed. en alemany 1938).

WADE LABARGE, Margaret: La Mujer en la Edad Media, Nerea, Madrid, 1989, 2a. ed.; 1a. 1988 (1a. ed. en anglès, 1986).

WITTKOVER, Rudolf i Margot: Nacidos bajo el signo de Saturno, Madrid, Cátedra, 1982 (1a. ed. en anglès 1963).

WILIE EGBERT, Virginia: The Mediaeval Artist at Work, Princeton, New Jersey, 1967.

XIMENO, Vicente: Anticipados anuncios del culto del Divino Corazón de Jesús, València, 1741.

YARZA, Joaquín et alt. (ed.): Arte Medieval II. Románico y Gótico (col. "Fuentes y Documentos para la Historia del Arte", 3), Barcelona, Gustavo Gili, 1982.

YARZA, Joaquín: "El pintor en Cataluña hacia 1400", Boletín del Museo e Instituto Camón Aznar, XX, 1985, p.31-57.

YARZA, Joaquín: "Artista-artesano en el gótico catalán", Lambard, III (1983-1985), 1987, p.129-169.

YARZA, Joaquín: "Los lejos en la pintura tardogótica. De los Países Bajos a los reinos peninsulares", Los paisajes del Prado, Madrid, Nerea, 1993, p.29-51.

YARZA, Joaquín; MELERO, Marisa: Arte Medieval II, Madrid, Historia 16, 1996.

  —334→  

ZIMMERMANN, Mari-Claire "Ausiàs Marc. Construcció de la veu poemàtica i recerca del sentit", Afers, fulls de recerca i pensament, 26, 1997, p.33-46.